قرارگاه خاتم‌الانبیا تخریب متروپل را آغاز کرد

حکومت ایران از همان روزهای اول حادثه متروپل، از اطلاع‌رسانی شفاف در باره آن خودداری کرد

ساختمان متروپل آبادان دوم خرداد ۱۴۰۱ فروریخت و بر اساس آمار رسمی، ۴۳ نفر در این حادثه جان باختند - ایرنا

احسان عباسپور، فرماندار ویژه آبادان، از آغاز عملیات تخریب بقایای ساختمان متروپل خبر داد و گفت که پیمانکار پروژه تخریب، قرارگاه خاتم‌الانبیا است.

قرارگاه خاتم‌الانبیا که پروژه‌های کلان عمرانی ایران به آن سپرده می‌شود، وابسته به سپاه پاسداران است. از همان روزهای نخست که زمزمه‌ تخریب بقایای ساختمان متروپل بلند شد، مسئولان استانی خوزستان اعلام کرده بودند که این پروژه نیز به قرارگاه خاتم واگذار می‌شود.

اکنون آن‌طور که فرمانده ویژه آبادان می‌گوید، عملیات تخریب از شامگاه سه‌شنبه، ۲۴ خرداد، با استقرار تجهیزات لازم در خیابان امیرکبیر آبادان شروع شده؛ آن‌ هم در شرایطی که مشخص نیست پیکر چه تعداد از قربانیان همچنان زیر آوار مانده است.

ساختمان متروپل آبادان دوم خرداد ۱۴۰۱ فروریخت. بر اساس آمار رسمی، ۴۳ نفر در این حادثه جان باختند و بالغ‌ بر ۳۸ نفر مصدوم شدند. در روزهای گذشته، سید امید هاشمی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن کارگران ساختمانی آبادان، به خبرگزاری ایلنا گفت از ۱۷ کارگری که در حادثه متروپل جان باختند، فقط پنج نفر بیمه بودند و ۱۲ کارگر دیگر با وجود داشتن کارت مهارت، از حدود سه سال قبل در نوبت بیمه قرار داشتند.

پس از فروریختن ساختمان متروپل آبادان، مسئولان دولت سیزدهم سعی کردند با سلب مسئولیت از خود، دولت قبل را مقصر این حادثه معرفی کنند؛ اما غلامرضا شریعتی، استاندار سابق خوزستان، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، مقام‌های استانی منتخب او را مقصر اصلی حادثه معرفی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، کوروش حصیرباف، مسئول آسیب‌شناسی حادثه متروپل در شورای عالی استان‌ها، گزارشی منتشر کرد که تخلف آشکار در این ساختمان از سال ۱۳۹۶ تاکنون را افشا می‌کرد؛ بر اساس این گزارش، در ساختمان متروپل مسائل ایمنی و مقررات قانونی ساختمان‌سازی رعایت نشده بود. در این گزارش، نه‌تنها حسین عبدالباقی، مالک متروپل، که اعضای شورای شهر آبادان، مدیران شهرداری و مسئولان دولتی منطقه آزاد اروند نیز مقصر شناخته شدند.

این گزارش تکان‌دهنده ابعاد مختلف فاجعه ریزش ساختمان متروپل آبادان را آشکار کرد. با این‌ حال همچنان درباره این ساختمان نقاط مبهم بسیاری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها نامشخص بودن تعداد افرادی است که زیر آوار ماندند.

سایت خبری امتداد پیش‌تر، به نقل از یکی از شاهدان عینی این حادثه که با یکی از کارگران نجات‌یافته صحبت کرده بود، نوشت که بالای ۲۰۰ نفر زیر آوار مانده‌اند. او از قول فردی که به عنوان پیک کار می‌کرد، گفت که دقایقی قبل از حادثه، ۱۵۰ پرس غذا برای کارگران برده‌ است. این آمار تردیدها درباره اینکه تعداد قربانیان حادثه بیشتر از آمار رسمی باشد، تقویت می‌کند.

مقام‌های حکومت ایران از همان روزهای اول حادثه متروپل از اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه خودداری کردند و با امنیتی کردن فضای شهر آبادان، کوشیدند کنترل انتشار اخبار را در دست بگیرند. نیروهای امنیتی هم به اعتراض‌های مردم خشمگین و سوگوار آبادان با برخوردهای خشونت‌آمیز، دستگیری و گاز اشک‌آور پاسخ دادند.