آبادان در سوگ؛ شمخانی معترضان را تهدید کرد  

با وجود جو امنیتی، مردم معترض و سوگوار آبادان شامگاه سه‌شنبه نیز به خیابان‌ها آمدند

در نهمین روز فاجعه فروریختن ساختمان متروپل آبادان، پیکر یکی دیگر از قربانیان از زیر آوار بیرون آمد تا شمار جان‌باختگان به ۳۷ نفر برسد. مردم معترض و خشمگین آبادان همچنان در خیابان‌ها شعارهایی علیه حکومت سر می‌دهند و خواستار محاکمه مسببان این فاجعه‌اند اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، اعتراض‌های مردمی را به خارج از ایران نسبت داد و مدعی شد که مردم آبادان زیر «آوار روانی» گیر کرده‌اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر روز سه‌شنبه در مراسمی که گفته می‌شد «یادبود جان‌باختگان متروپل آبادان» است، شرکت کرد و با ارتباط دادن اعتراض‌های مردمی آبادان به خارج از ایران، مدعی شد که مردم آبادان زیر آوار «رکس‌سازان سلطنت‌طلب خارج‌نشین و امتداد داخلی آن» گرفتار شده‌اند. شمخانی در حالی این ادعا را مطرح کرد که گفته می‌شود موعود شمخانی، برادرزاده او، معرف حسین عبدالباقی، مالک متروپل، به شهرداری آبادان بوده است.

علی شمخانی در سخنان روز سه‌شنبه خود، بدون اشاره به ارتباط برادرزاده‌اش با حسین عبدالباقی، ادعا کرد که «آوارسازی روانی» با محوریت «سلطنت‌طلب‌ها، منافقین و تجزیه‌طلب‌ها» و با کمک شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی انجام می‌شود.

او در ادامه سخنان خود، با یادآوری وضعیت آبادان در دوران جنگ و حضور سپاه در این شهر، معترضان را تلویحا تهدید کرد و گفت: «یادتان است بسیج مردمی با محوریت سپاه آبادان آوار جنگ را به‌سرعت برداشت؛ یکی از موارد تغییر شرایط جنگ شکستن حصر آبادان بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیوهایی که شامگاه سه‌شنبه و صبح چهارشنبه به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، از  جو شدیدا امنیتی در آبادان خبر می‌دهد و گزارش‌های محلی حاکی از آن است که اینترنت‌های خانگی و تلفن همراه همچنان اختلال دارند.

با وجود فضای امنیتی شهر، مردم معترض و سوگوار آبادان شامگاه سه‌شنبه نیز به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی مثل «آبادان دلش چه خونه، آبادان خیلی غریبه» سر دادند. نیروهای ضدشورش حکومت نیز به روال همیشه، با پرتاب گاز اشک‌آور، ضرب‌وشتم و دستگیری، مردم را سرکوب کردند.

ویدیویی که شامگاه سه‌شنبه در رسانه‌های اجتماعی صدها بار به اشتراک گذاشته شد، نشان می‌دهد که گروهی از مردم آبادان مقابل منزل آرین و حمیدرضا جلیلیان، دو کودک آبادانی که زیر آوار متروپل جان باختند، سوگواری می‌کنند.

بر اساس اعلام قوه قضاییه، تاکنون ۱۳ نفر در ارتباط با ساختمان متروپل آبادان دستگیر شده‌اند اما همچنان درباره سرنوشت حسین عبدالباقی ابهام‌های زیادی وجود دارد؛ با این‌ حال، مقام‌های حکومتی همچنان بر ادعای خود مبنی بر کشته شدن عبدالباقی زیر آوار متروپل پافشاری می‌کنند. رضا رئوفیان، رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران، روز سه‌شنبه از آزمایش ژنتیک «خارج از نوبت» برای احراز هویت «متوفی حسین عبدالباقی» خبر داد و مدعی شد که «هرگونه شبهه‌ای در مورد احراز هویت او رد می‌شود».

به گزارش منابع محلی، مردم خشمگین آبادان که روزهای گذشته آجیل‌فروشی عبدالباقی در آبادان را آتش زده بودند، روز سه‌شنبه به سراغ خانه‌ این شخص رفتند و آنجا را نیز به آتش کشیدند.

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، روز سه‌شنبه خبر داد که تمامی حساب‌های بانکی عبدالباقی مسدود شده‌اند و خسارت افرادی که در حادثه متروپل عزیزان و اموال خود را از دست داده‌اند، از محل دارایی‌های او پرداخت می‌شود؛ اما مطالبه اصلی مردم آبادان محاکمه مسئولانی است که با عبدالباقی همکاری کرده یا دست‌کم تخلف‌های آشکار او را نادیده گرفته‌اند؛ زیرا متروپل با مجوز شهرداری آبادان ساخته شد و غلامرضا شریعتی، استاندار وقت خوزستان، نیز در مراسم افتتاحیه آن حضور داشت.

تاکنون هویت ۳۷ جسد مشخص شده است که پنج نفر آنان کودکان زیر ۱۸ سال بوده‌اند؛ اما هنوز از افرادی که زیر آوار مانده‌اند، آمار دقیقی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا و به گفته شهاب صدیقی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، مسئولیت تخریب بخش باقی‌مانده متروپل به قرارگاه خاتم‌الانبیا، وابسته به سپاه پاسداران، واگذار شده است.