«دیوان اروپایی حقوق بشر» تصمیم بریتانیا برای انتقال پناهجویان به رواندا را لغو کرد

تصمیم «دیوان اروپایی حقوق بشر»، تنها چند ساعت پس از آن اعلام شد که نخست‌وزیر بریتانیا، تهدید کرد ممکن است بریتانیا از «کنوانسیون اروپایی حقوق بشر» خارج شود

هفت پناهجو، از جمله سه ایرانی، قرار بود در نخستین پرواز از بریتانیا به رواندا منتقل شوند - Reuters

به‌دنبال مجموعه‌ای از اقدام‌های حقوقی در استراسبوگ، مقر «دیوان اروپایی حقوق بشر» در فرانسه، نخستین پروازی که قرار بود گروهی از پناهجویان در بریتانیا را به رواندا، در شرق آفریقا، منتقل کند لغو شد و تمامی مسافران پرواز از هواپیما خارج شدند.

روزنامه بریتانیایی گاردین بامداد چهارشنبه ۲۶ خردادماه نوشت: براساس رای «دیوان اروپایی حقوق بشر»، طرح بوریس جانسون، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا، برای انتقال اجباری پناهجویان به رواندا لغو شد. 

این پرواز قرار بود ساعت ۱۰:۳۰ شب سه‌شنبه به وقت محلی از یک پایگاه نظامی در ویلتشر، در غرب لندن، انجام شود.

بر پایه گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده بود، هفت پناهجو، از جمله سه شهروند ایرانی، قرار بود در چارچوب توافقی میان دولت‌های بریتانیا و روندا به این کشور در شرق آفریقا منتقل شوند. یکی از این پناهجویان ایرانی که روز دوشنبه خبر لغو بلیتش در این پرواز منتشر شد، بهرام (نام مستعار) یکی از شاهدان دادگاه مردمی آبان بود که در صورت انتقال به رواندا خطر جدی او را تهدید می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم اولیه «دیوان اروپایی حقوق بشر»، تنها چند ساعت پس از آن اعلام شد که نخست‌وزیر بریتانیا، تهدید کرد ممکن است بریتانیا از «کنوانسیون اروپایی حقوق بشر» خارج شود. 

طی هفته‌های گذشته، گروه‌های حقوق بشری و سازمان‌های مدافع حقوق پناهندگان از این تصمیم دولت بریتانیا به‌شدت انتقاد کردند و آن را مغایر با تعهدات بین‌المللی دولت بریتانیا ارزیابی کردند.

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین وکلای حقوق بشری را متهم کرد که به قاچاقچیان در «کانال مانش» کمک می‌کنند.

کانال مانش، میان فرانسه و بریتانیا، یکی از مسیرهای اصلی ورود پناهجویان از اروپای مرکزی به خاک بریتانیا محسوب می‌شود.

پیشتر یک دادگاه تجدیدنظر در لندن، تلاش‌های قانونی کنشگران حقوق پناهندگان در بریتانیا، برای جلوگیری از این تصمیم دولت، را ناکام گذاشته بود.

«دیوان اروپایی حقوق بشر» قرار است ماه آینده میلادی درباره قانونی یا غیرقانونی بودن انتقال اجباری پناهجویان از بریتانیا به رواندا، به طور نهایی تصمیم‌گیری کند.

بیشتر از جهان