شاهزاده چارلز انتقال پناهجویان به رواندا را «وحشتناک» خواند

قرار است ۳۱ پناهنده روز سه‌شنبه سوار بر اولین پرواز اخراج پناهندگان، کشور را ترک کنند

شاهزاده چارلز و همسرش کامیلا - Daniel LEAL / AFP

براساس گزارش‌ها، شاهزاده چارلز در جمعی خصوصی خط‌مشی دولت برای انتقال مهاجران به رواندا را «وحشتناک» خواند.

گویا وارث تاج‌وتخت بریتانیا به‌ویژه از اجرای این طرح ناراحت است و باور دارد این خط‌مشی که انتقادهای فراوانی از آن شده است بر دیدار آینده‌اش از این کشور اثر بدی خواهد داشت. او قرار است به نمایندگی از ملکه در نشست سران کشورهای مشترک‌المنافع شرکت کند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که چارلز در جمع‌های خصوصی با برنامه‌های پریتی پتل، وزیر کشور بارها مخالفت کرده و طبق گفته‌های یک منبع آگاه به تایمز و دیلی میل، از این طرح‌ها «بسیار سرخورده» شده است.

به گزارش تایمز، «او گفت به گمانش، این رویکرد دولت وحشتناک است و معلوم است با مسیری که دولت می‌رود همدلی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلارنس هاوس این موضوع را تکذیب نکرد، اما اعلام کرد چارلز هرگز قصد ندارد بر نحوه مدیریت دولت اثری بگذارد.

سخنگوی دربار بریتانیا گفت: «در مورد محتوای گفت‌وگوهای فرضی خصوصی افراد ناشناس با شاهزاده ولز اظهارنظر نمی‌کنیم و فقط دوباره بر این نکته تاکید داریم که او به لحاظ سیاسی بی‌طرف است. این دولت است که در باره سیاست‌گذاری تصمیم می‌گیرد.»

نسبت دادن این نظرها به شاهزاده ولز، با رای ندادن دادگاه عالی به پیشنهاد توقف اولین پرواز حامل مهاجران به رواندا، هم‌زمان شد.

به بیش از ۱۳۰ نفر گوشزد کرده‌اند که ممکن است از کشور اخراج شوند و ۳۱ نفر قرار است سوار پرواز روز سه‌شنبه شوند.

وکلای حدود ۱۰۰ مهاجر دادخواست اعتراضی تنظیم کرده‌اند و خواستار ماندن این افراد در بریتانیا شده‌اند و پیش‌بینی‌ می‌شود باقی این افراد نیز این دادخواست را ارائه کنند.

اما دادگاه عالی درخواست کنشگران را مبنی بر صدور حکمی برای توقف پرواز اخراج مهاجران رد کرد.

پتل از صدور این حکم استقبال کرد و گفت دولت «حالا همچنان به پیشبرد مشارکت خود در امر مهاجرت که در جهان پیشرو است ادامه خواهد داد.»

او گفت: «افراد همچنان تلاش خواهند کرد با اعتراض حقوقی و دعاوی لحظه آخری از انتقال خود جلوگیری کنند، اما این ما را از تلاش برای به‌هم زدن تجارت مرگبار قاچاق انسان و در نهایت نجات جان انسان‌ها باز نخواهد داشت.»

پتل گفت: «رواندا کشور امنی است و پیش‌تر نیز مامن پناهجویان شناخته شده بود. همچنان در تدارک پرواز اولین هواپیما به مقصد رواندا هستیم و در کنار آن اقدام‌های مختلف دیگری نیز برای کاهش عبور قایق‌های کوچک از مرز انجام می‌دهیم.»

کنشگران در مورد رفاه افرادی که قرار است به رواندا فرستاده شوند ابراز «ناامیدی» و «نگرانی شدید‌» کرده‌اند، اما افزوده‌اند روز دوشنبه به این حکم دادگاه اعتراض خواهند کرد.

© The Independent