صعود استرالیا از مسیر پرپیچ‌وخم به جام جهانی

استرالیا با شکست پرو در ضربات پنالتی ششمین آسیایی حاضر در جام جهانی قطر خواهد بود

استرالیا هفته گذشته به زحمت توانست امارات را شکست دهد و انتظار می‌رفت مقابل پرو کار سختی داشته باشد - KARIM JAAFAR / AFP

استرالیا با شکست دادن پرو در ضربات پنالتی سی‌ویکمین تیم حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ نام گرفت. مسابقه پلی‌آف بین نمایندگان قاره آسیا و آمریکایی جنوبی، در وقت قانونی و اضافه با تساوی بدون گل به پایان رسید تا ضربات پنالتی سرنوشت برنده را تعیین کند. استرالیا در ضربات پنالتی موفق‌تر بود و با برتری ۴-۵ صعودش را جشن گرفت. این تیم در گروه D جام جهانی قرار می‌گیرد و باید با فرانسه، دانمارک و تونس رقابت کند.

استرالیا هفته گذشته به زحمت توانست امارات را شکست دهد و انتظار می‌رفت مقابل پرو کار سختی داشته باشد، با این حال آن‌ها پابه‌پای تیم پنجم آمریکای جنوبی بازی کردند و هر دو تیم فرصت‌هایی داشتند.

پرو که در ورزشگاه «احمد بن علی» دوحه هواداران بیشتری نسبت به استرالیا داشت، در وقت اضافه فرصت‌های بهتری ساخت و حتی یک بار توپ را به تیر دروازه کوبید، ولی هیچ‌کدام از این حملات نتیجه نداد.

گراهام آرنولد، سرمربی استرالیا، در دقیقه ۱۲۰ ریسک بزرگی کرد و مت رایان، دروازه‌بان سابق آرسنال، را تعویض کرد تا آندرو ردماین را که در مهار ضربات پنالتی تخصص بیشتری دارد به زمین بفرستد. استرالیا در پنالتی‌ها شروع خوبی نداشت و مارتین بویل ضربه‌اش را از دست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، ردماین موفق شد پنالتی آدوینکولا، ضربه سوم حریف، را دفع کند. ردماین که پیش از ضربات پنالتی حرکت‌های عجیبی روی خط داشت، موفق شد پنالتی ششم پرو با ضربه آلکس والرا را مهار کند و استرالیا را به جام جهانی فرستاد.

دروازه‌بان دوم استرالیا بعد از بازی گفت: «من قهرمان تیم نیستم. من مثل بقیه بازیکنان فقط نقش خودم را انجام دادم.» دروازه‌بان ۳۳ ساله سیدنی اف.سی. اضافه کرد: «این برد تنها با تلاش ۱۱ بازیکن درون زمین به دست نیامد، این یک تلاش تیمی بود. قرار نیست اعتبار این صعود به من تعلق بگیرد. بازیکنان ۱۲۰ دقیقه در زمین دویدند.»

گراهام آرنولد که پیش از این بازی به‌دلیل چند نمایش ضعیف استرالیا تحت فشار بود بعد از بازی گفت: «به بازیکنان تیم افتخار می‌کنم. هیچکس نمی‌داند که این بازیکنان برای رسیدن به اینجا چه مسیر سختی را پشت سر گذاشتند، ولی آن‌ها توانستند متحد و متعهد باقی بمانند.»

سرمربی استرالیا درباره دشواری‌های تیمش برای صعود به جام جهانی گفت: «ما در مرحله مقدماتی ۲۰ بازی داشتیم که مجبور شدیم ۱۶ بازی را دور از خانه برگزار کنیم.»

او درباره تعویض غیرمنتظره‌اش هم گفت: «آندرو ردماین پنالتی‌گیر خیلی خوبی است. همچنین این تعویض کمی تردید به ذهن حریف منتقل می‌کرد.»

بیشتر از فوتبال