نخستین شکست تیم ملی ایران در بازی تدارکاتی جام‌جهانی ۲۰۲۲

تیم ملی فوتبال ایران با نتیجه دو بر یک از تیم ملی الجزایر شکست خورد

مهدی طارمی، مهاجم باشگاه پورتو از منتقدان نحوه آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر است- فارس

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار تدارکاتی خود برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، با نتیجه دو بر یک از تیم ملی الجزایر شکست خورد.

این دیدار عصر یکشنبه، ۲۲ خرداد، در ورزشگاه بن حمد دوحه، پایتخت قطر و در حضور تعداد کمی تماشاگر برگزار شد و شاگردان دراگان اسکوچیچ ناکام از زمین بازی بیرون آمدند.

گل‌های تیم الجزایر در این بازی تدارکاتی را ریاض بن‌عیاد در دقیقه ۴۴ و محمد عموره در دقیقه ۸۳ به ثمر رساندند. زننده تک‌‌گل ایران هم علیرضا جهانبخش بود که در دقیقه ۶۴ موفق شد دروازه الجزایر را باز کند.

چند ساعت پیش از برگزاری این دیدار، حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، در محل اردوی تیم ملی ایران در قطر حضور یافت که با گلایه‌های اسکوچیچ مبنی بر «فقدان آماده‌سازی مناسب تیم در راه جام جهانی» مواجه شد. عملکرد پرحاشیه فدراسیون فوتبال و دخالت‌های پیداوپنهان نهاد‌‌های سیاسی در این فدراسیون طی یک سال گذشته، انتقاد کارشناسان و دوستداران فوتبال و برخی ملی‌پوشان را هم به دنبال داشته است.

سردار آزمون و مهدی طارمی، دو ملی‌پوش تیم فوتبال ایران، روز یکشنبه، ۲۲ خرداد، از این فدراسیون به دلیل عملکرد ضعیفش انتقاد کردند.

امیر حاج‌ رضایی، کارشناس مطرح فوتبال در ایران، هم به‌تازگی گفته بود: «در فوتبال ایران هرج‌ومرج حاکم است و فدراسیون فوتبال در راس آن قرار دارد.»

حاج رضایی افزود: «اغلب کسانی که در ایران فوتبال را اداره می‌کنند اصلا با روح فوتبال آشنا نیستند و درکی از فوتبال ندارند.»

او با انتقاد از نحوه آماده‌سازی تیم ملی فوتبال گفت که تیم‌ها «چندان تمایل ندارند با ما بازی کنند؛ تدارک خوبی نداشته‌ایم. این‌طور آماده شدن برای بزرگ‌ترین رویداد چهار ساله جهان اصلا آماده شدن نیست و ما غیرمسلح به این مسابقات پا می‌گذاریم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم ملی فوتبال ایران قرار بود با تیم‌های ملی کانادا، اکوادور و اروگوئه دیدار‌های تدارکاتی داشته باشد که تمام این دیدار‌ها لغو شدند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مدعی شدند که لغو برخی از این دیدار‌ها «سیاسی» است و مدعی جدایی ورزش از سیاست‌اند. با این وجود مقامات تهران ورزشکاران ایرانی را برای پرهیز از رقابت با ورزشکاران اسراییل تحت فشار قرار می‌دهند.

الجزایر نخستین تیمی بود که در این دوره از بازی‌های تدارکاتی حاضر شد در برابر تیم ملی ایران به میدان برود. این تیم در رده ۴۴ فیفا قرار دارد و به جام‌جهانی ۲۰۲۲ هم راه نیافته است. تیم ملی ایران که در جدول رده‌بندی فیفا تیم بیست‌و یکم است،‌ در جام‌جهانی قطر با تیم‌های آمریکا، انگلستان و ولز هم‌گروه است.

در جام‌جهانی گذشته، تیم ملی فوتبال ایران برای آماده‌سازی ۱۰ بازی تدارکاتی برگزار کرد و در یکی از این بازی‌ها، توانست تیم الجزایر را با نتیجه دو بر یک شکست دهد.

تیم ملی فوتبال ایران تاکنون پنج بار به جام جهانی راه یافته است. این تیم در جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، تیم ملی آمریکا و در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه، تیم ملی مراکش را شکست داد. ایران تاکنون نتوانسته از مرحله گروهی جام جهانی صعود کند و در همان دور نخست، از گردونه رقابت‌ها کنار رفته است.

بیشتر از فوتبال