چه شهرهایی میزبان جام جهانی ۲۰۲۶ می‌شوند؟

جام جهانی ۲۰۲۶ به میزبانی سه کشور کانادا، مکزیک و آمریکا برگزار خواهد شد

نخستین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۳۰ به میزبانی اروگوئه برگزار شد - pixabay

شمارش معکوس برای جام جهانی ۲۰۲۶ از روز پنجشنبه آغاز می‌شود. این هیجان برای هواداران فوتبال در سراسر کانادا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا بیشتر است، زیرا می‌خواهند بدانند کدام شهرهایشان میزبانی این مسابقات را دریافت می‌کنند.

به گزارش رویترز، در حالی که هنوز جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر برگزار نشده است،‌ تکلیف میزبان دوره بعدی از مدت‌ها قبل مشخص شده و جام جهانی ۲۰۲۶ به میزبانی سه کشور کانادا، مکزیک و آمریکا برگزار خواهد شد. با این حال، نام شهرهای محل برگزاری این رقابت‌ها هنوز مشخص نیست و فیفا نام شهرهای میزبان را پس از فرایندی طولانی که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، معرفی خواهد کرد.

در حالی که ۲۲ شهر هنوز برای میزبانی بازی‌های جام جهانی رقابت می‌کنند، بسیاری از افراد پیش‌بینی می‌کنند که نام شهرهای ونکوور، ادمونتون و تورنتو را بین اسامی منتخب ببینند.

در مکزیک، سه شهر گوادالاخارا، مکزیکوسیتی و مونتری نامزد میزبانی رقابت‌های جام جهانی شده‌اند. البته، قبل از اعلام عمومی نام شهرهای منتخب در روز پنجشنبه در شهر نیویورک، هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

آلن روتنبرگ، مربی سابق تیم فوتبال ایالات متحده آمریکا، به رویترز گفت: «بعضی از شهرها احتمالا از همان ابتدا فهمیده بودند که احتمال بیشتری برای میزبانی دارند. پنج یا شش شهر بین نامزدها وجود دارند که تقریبا هر کسی در جهان می‌گوید واضح است که آن‌ها بخشی از میزبانی‌اند. در میان سایرین نیز رقابت از بسیاری جهات متفاوت اهمیت دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لس‌آنجلس، با استادیوم جدید و زیبای ۵.۵ میلیارد دلاری‌اش به نام سوفی (SoFi)، یکی از نامزدهای احتمالی در نظر گرفته می‌شود، همان‌طور که نیویورک و پیشنهاد مشترکش با نیوجرسی برای استفاده از استادیوم ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفری مت لایف (MetLife) رقیب احتمالی دیگر است.

برخی شهرهای میزبان جام جهانی ۱۹۹۴ از جمله بوستون، دالاس، سانفرانسیسکو، اورلاندو و واشنگتن دی‌سی که امسال با بالتیمور پیشنهاد مشترک ارائه داد، از دیگر مدعیان میزبانی‌اند.

رقابت برای میزبانی بازی‌های جام جهانی در شرایطی است که برای شهرهای منتخب منبع درآمد مالی ایجاد می‌شود. بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده آمریکا، این مسابقات می‌تواند بیش از پنج میلیارد دلار درآمد ناشی از فعالیت اقتصادی برای آمریکای شمالی ایجاد کند. ضمن اینکه از لحاظ غیرمالی نیز میزبانی تیم‌های فوتبال شرکت‌کننده در جام جهانی افتخار کمی نیست.

جام جهانی ۱۹۹۴، که به میزبانی ایالات متحده آمریکا برگزار شد، پیش از محبوبیت گسترده ورزش فوتبال در این کشور بود و اولین فصل لیگ برتر فوتبال ایالات متحده آمریکا دو سال بعد از آن آغاز شد.

کریس کانتی، رئیس کمیته مناقصه جام جهانی در هیوستون، که پیش‌تر ۱۹ فصل در لیگ برتر فوتبال آمریکا فعالیت داشته است، گفت: «همه ما در طول بیش از ۲۰ سال گذشته، شاهد پیشرفت‌های زیادی در عرصه فوتبال بوده‌ایم.»

کانتی به بزرگی و نزدیکی هیوستون به آمریکای مرکزی و جنوبی اشاره کرد و آن را مزیتی برای برگزاری مسابقات جام جهانی دانست، اما گفت که اصلا نمی‌تواند پیش‌بینی کند که فیفا چه تصمیمی خواهد گرفت. او تاکید کرد: «با اینکه فکر می‌کنم شانس زیادی برای میزبانی داشته باشیم، اما اصلا نمی‌توان با اطمینان خاطر گفت که گزینه‌ای قطعی محسوب می‌شویم.»

دن هیلفرتی، رئیس کمیته مناقصه جام جهانی در فیلادلفیا، نیز گفت که در صورت انتخاب، نه تنها امکانات ورزشی بلکه میراث فرهنگی را نیز مد نظر قرار می‌دهند.

نخستین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۳۰ به میزبانی اروگوئه برگزار شد. پس از آن، کشورهایی که میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال را بر عهده داشتند عبارت بودند از ایتالیا، فرانسه، برزیل، سوییس، سوئد، شیلی، انگلستان، مکزیک، آلمان، آرژانتین، اسپانیا، مکزیک، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، کره جنوبی و ژاپن، آلمان، آفریقای جنوبی، برزیل و روسیه.

بیشتر از فوتبال