جو بایدن به دعوت پادشاه عربستان سعودی به ریاض سفر می‌کند

رئیس‌جمهور آمریکا قرار است با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی و شماری از مقام‌های کشورهای عرب ملاقات کند

منتقدان بایدن می‌گویند که او در سفر به عربستان سعودی تعلل کرده است- عکس ترکیبی از AFP

عربستان سعودی اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در تاریخ ۱۵ و ۱۶ ژوئیه به دعوت پادشاه عربستان سعودی به آن کشور سفر خواهد کرد‌.

پادشاهی عربستان سعودی همچنین اعلام کرد که بایدن در این سفر با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی و همچنین شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور ملاقات خواهد کرد.

پیشتر در روز سه‌شنبه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، ضمن اشاره به تصمیم کشورهای تولیدکننده نفت موسوم به اوپک‌پلاس، در گفت‌وگو با شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت که ‌مسئله تولید انرژی، از جمله محورهای مذاکرات میان بایدن با مقام‌های سعودی در دیدارهای پیش رو است.

کاخ سفید همچنین تایید کرده است که بایدن در سفر به خاورمیانه، با شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ملاقات خواهد کرد و در نشست شورای همکاری خلیج فارس به ریاست عربستان سعودی حضور خواهد یافت.کاخ سفید گفته است که این سفر از ماه‌ها پیش و در عالی‌ترین سطح مقام‌ها و دیپلمات‌ها در دولت ایالات متحده آمریکا برنامه‌ریزی شده است.

کرن ژان‌پیر، سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید، نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که رئیس‌جمهور آمریکا از دعوت و نقش رهبری ملک سلمان استقبال می‌کند. او گفت که عربستان سعودی از هشت دهه پیش شریک استراتژیک ایالات متحده آمریکا بوده است.

ژان‌پیر همچنین گفت که بایدن برای گفت‌وگو درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله تلاش‌های آمریکا و عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن و گسترش همکاری اقتصادی و امنیتی در منطقه با ملک سلمان گفت‌وگو خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت عربستان سعودی در پایتخت آمریکا، در بیانیه‌ای ضمن اعلام سفر جو بایدن به عربستان گفت که او روز اول با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی ملاقات خواهد کرد. بایدن و شاهزاده محمد بن سلمان قرار است در مذاکراتی رسمی درباره همکاری‌های دوجانبه و تلاش‌های مشترک برای مقابله با چالش‌های جهانی، فناوری‌های جدید، سرمایه‌گذاری اقتصادی، هوا و فضا، انرژی‌های پاک، امنیت سایبری، فعالیت‌های محیط‌زیستی، امنیت انرژی و غذایی در جهان، و همچنین گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری گفت‌وگو خواهند کرد.

بنا به این بیانیه، ملک سلمان بن‌عبدالعزیز قرار است در روز ۱۶ ژوئیه، میزبان نشست رهبران شورای همکاری خلیج فارس، پادشاه اردن، رئیس‌جمهور مصر، نخست‌وزیر عراق و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باشد و رهبران درباره چالش‌های منطقه‌ای مذاکراه خواهند کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفته است که مسئله مقابله با جمهوری اسلامی ایران، و همچنین وضعیت در یمن و حمایت از ابتکار سازمان ملل متحد برای صلح، و مسائل تامین امنیت غذایی و انرژی در جهان از جمله محورهای مذاکرات پیش‌بینی شده است.

سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید گفت که ابتکارهای جدید از جمله ماموریت‌های دریایی در دریای سرخ با مشارکت سنتکام، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، در دیدارهای پیش رو مورد بحث و مذاکره قرار خواهد گرفت.

شبکه خبری العربیه نوشته است که عربستان سعودی همواره بر لزوم توفق فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» تهران در منطقه تاکید کرده و از آتش‌بس در یمن و  توقف حمایت تسلیحاتی شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران در برخی کشورهای عرب که ثبات آن‌ها را تهدید و حق حاکمیت‌شان را نقض می‌کند، حمایت کرده است.

ایالات متحده آمریکا نیز همواره فعالیت‌های ایران در منطقه، بویژه حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی را محکوم کرده است.

روابط ایالات متحده با عربستان سعودی، پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در مقایسه با روابط گرمی که دولت دونالد ترامپ با ریاض بنا نهاده بود، روی به سردی گذاشت. دونالد ترامپ، در اولین سفر خارجی خود به عربستان سعودی رفت، در حالی که سفر بایدن به آن کشور یک سال و نیم پس از ورود به کاخ سفید، هنوز صورت نگرفته است.

طی ماه‌های گذشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال و برخی دیگر از رسانه‌های آمریکایی در چند گزارش‌ نوشتند روابط آمریکا و عربستان سعودی در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته است