فائو پروژه ۱۵۰میلیون دلاری بانک جهانی را در افغانستان اجرا می‌کند

این پروژه به نام «امنیت غذایی اضطراری» بر کشاورزی در افغانستان متمرکز است و زمینه‌ کشت گندم و تامین تغذیه روستانشینان را فراهم می‌کند

بخش اول این پروژه بر کشت گندم تمرکز دارد و بیش از یک میلیون نفر از آن بهره‌مند خواهند شد- JAVED TANVEER / AFP

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، فائو، روز دوشنبه، ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن)، اعلام کرد که کمک ۱۵۰ میلیون دلاری بانک جهانی را طی پروژه‌ای، به تامین معیشت خانواده‌های روستایی و تقویت کشاورزی در افغانستان اختصاص خواهد داد.

این اولین بخش از مجموع کمک ۱۹۵ میلیون دلاری بانک جهانی برای کمک به روستانشینان افغانستان است و ۴۵ میلیون دلار باقی‌مانده در ۲۴ ماه آینده ارائه خواهد شد.

این پروژه را که «امنیت غذایی اضطراری» نام دارد، به‌طور مشخص سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد اجرا می‌کند و این بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری صرفا در اختیار همین سازمان قرار خواهد گرفت.

پروژه یادشده قرار است بر دو بخش عمده تمرکز داشته باشد؛ بخش اول، کاشت گندم است که از حدود ۲.۱ میلیون نفر در فصل کاشت گندم از نوامبر ۲۰۲۲ تا نوامبر ۲۰۲۳ حمایت خواهد کرد. بخش دوم به حمایت از نیازهای تغذیه‌ای کودکان، افراد دارای معلولیت یا مبتلایان به بیماری‌های مزمن و خانواده‌هایی که سرپرست آن‌ها زنان‌اند، تخصیص داده خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس آخرین تحلیلی که سازمان ملل متحد در ماه مه ۲۰۲۲ منتشر کرد، حدود ۱۹.۷ میلیون نفر- تقریبا نیمی از جمعیت افغانستان- با گرسنگی حاد مواجه‌اند؛ یعنی نمی‌توانند قوت روزانه خود را تامین کنند. با توجه به این وضعیت که سازمان‌های امدادرسان از آن به عنوان بحران انسانی یاد می‌کنند، بانک جهانی اوایل ژوئن، تخصیص بسته ۷۹۳ میلیون دلاری برای کمک به افغانستان در سه بخش را اعلام کرد. اکنون سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد مسئولیت هزینه‌کردن بخشی از این کمک‌ها در زمینه تامین غذا و معیشت را بعهده گرفته است.

کیو دونگیو، مدیر کل سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، در بیانیه این سازمان اعلام کرد: «ما از بانک جهانی و اعضای آن برای کمک سخاوتمندانه و به‌موقع سپاسگزاریم.» او اجرایی‌شدن این پروژه را یک لحظه تاریخی برای کشاورزان فقیر افغانستان خواند و گفت: «در تلاش‌های جمعی ما برای جلوگیری از یک فاجعه درحال‌وقوع در افغانستان، این یک نقطه عطف است.»

سازمان ملل متحد در بیانیه خود اعلام کرد که بر علاوه کشاورزی، بخشی از این پروژه بر حمایت از زنان تمرکز دارد. بر اساس بیانیه این سازمان، حدود یک‌میلیون نفر، به‌ویژه زنان روستایی، از این حمایت بهره‌مند خواهند شد. این پروژه اصول و روش‌های کشت و تغذیه را به ۱۵۰ هزار نفر آموزش خواهد داد و دسترسی زنان کشاورز به بازارهای محلی را فراهم می‌کند.

بیشتر از اقتصاد