استعفای حجت‌الله عبدالملکی، وزیر وعده‌های رویایی، پذیرفته شد

رئیسی با پذیرش استعفای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دولتش را از خطر استیضاح نجات داد

حجت‌الله عبدالملکی اکنون با حکم تشریفاتی «مشاور دولت» به حاشیه رانده می‌شود - باشگاه خبرنگاران جوان 

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پرحاشیه تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۲۴ خردادماه، از جایگاه خود استعفا کرد.

عبدالملکی در نامه‌ استعفای خود خطاب به ابراهیم رئیسی، تاکید کرد که همچنان «سرباز انقلاب و دولت» خواهد ماند.

اندکی پس از انتشار این خبر، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، از موافقت رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران با استعفای وزیر کار خبر داد و گفت محمدهادی زاهدی‌وفا به‌عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشغول به کار می‌شود.

حجت‌الله عبدالملکی که اکنون با حکم تشریفاتی «مشاور دولت» به حاشیه رانده می‌شود، یکی از حاشیه‌سازترین وزرای دولت رئیسی بود. زمزمه‌های برکناری یا استیضاح او که از ماه‌ها پیش شروع شد، در روزهای گذشته به اوج رسیده بود. ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان، فروردین ۱۴۰۱ گفته بود که درخواست استیضاح وزرای کار، بهداشت و صمت به هیئت‌رئیسه مجلس تحویل داده شده است، اما اعلام وصول نمی‌شود.

استیضاح وزرای دولتی که نماینده بی‌چون‌وچرای حاکمیت‌اند، می‌توانست دولت رئیسی و جمهوری اسلامی ایران را با چالشی جدید مواجه کند؛ بنابراین نهادهای امنیتی طرح استعفا و برکناری وزیر پرحاشیه را پیشنهاد کردند؛ موضوعی که وب‌سایت صراط‌‌نیوز، نزدیک به نهادهای امنیتی در حکومت ایران، نیز تایید کرد و در گزارشی که روز یکشنبه، ۲۲ خرداد، منتشر شد، نوشت: «رئیس‌ جمهوری پس از مشورت با نهادهای امنیتی به این نتیجه رسید که اولین تغییر در کابینه نه با استیضاح، بلکه با برکناری رقم بخورد.»

حجت‌الله عبدالملکی که از او به‌عنوان جوان‌ترین وزیر کابینه رئیسی نام می‌بردند، فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق و از شخصیت‌های نزدیک به جبهه پایداری است. او در سال ۱۳۹۹ با حکم علی خامنه‌ای عضو هیئت‌امنای کمیته امداد امام خمینی شد و در شهریور ۱۴۰۰، مجلس شورای اسلامی با ۱۹۱ رای موافق، قرار گرفتن او در جایگاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تایید کرد.

عبدالملکی در نخستین روزهای شروع به کارش در این وزارتخانه، وعده داد که مدیرانش را با رویکرد «شایسته‌گزینی» انتخاب می‌کند؛ اما حدود هفت ماه پس از این وعده، سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس به‌شدت از عملکرد عبدالملکی انتقاد کرد و گفت: «در سازمان تامین اجتماعی، دو هزار و ۱۰۰ نفر از مدیران بالاجبار بازنشسته شدند تا جا برای رفقای وزیر باز شود.» او افزود: «وضعیت وزارت کار به‌حدی اورژانسی است که اگر تا فردا این روند متوقف نشود، به‌تنهایی برای زمین زدن دولت کافی است.» با این حال، حجت‌الله عبدالملکی که برای پاسخ به سوال این نماینده در مجلس حاضر شده بود، مدعی شد که وزارتخانه را از «افراد ناصالح و ناکارآمد» پاکسازی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالملکی صبح سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه، نیز وقتی به مجلس رفت تا به سوال سلمان ذاکر، نماینده ارومیه، درباره «بی‌عدالتی در توزیع اشتغال در استان‌های برخوردار و کم‌برخوردار» توضیح دهد، به صراحت گفت: «وزارت رفاه مخاطب اصلی اشتغال در کشور نیست؛ بلکه وزارتخانه‌های دیگری مانند صمت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط‌ زیست و گردشگری هم مخاطب این موضوع‌اند.» او همچنین مدعی شد که وزارت کار مسئولیت اشتغال‌زایی در جمهوری اسلامی ایران را برعهده ندارد و مسئولیتش ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های دیگر است.

از وعده یک میلیون شغل تا بی‌اعتنایی به وضعیت بازنشستگان

حجت‌الله عبدالملکی به وزیر وعده‌هایی که بیشتر به رویا شباهت دارند، معروف بود. سخنان او بارها با انتقاد شدید کارشناسان اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو شد و بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی وعده‌های او را دستمایه طنز کردند. او در نخستین روزهای شروع به کار، وعده ایجاد یک میلیون شغل پایدار را در سال را مطرح کرد و در اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز گفت: «تا آخر امسال، فقر را با تعاریف جهانی به‌طور کامل حذف خواهیم کرد.»

افزایش دستمزدها و مهار تورم نیز از جمله وعده‌های او در ماه‌های نخست شروع به کارش بود؛ وعده‌هایی که با شروع سال ۱۴۰۱، کاملا فراموش شدند و عبدالملکی در پاسخ به اعتراض‌های معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی، آب پاکی را روی دست آنان ریخت و گفت: «وقت نداشتیم افزایش حقوق بازنشستگان را بررسی کنیم.»

اخراج کارکنان معترض وزارت کار

عملکرد وزیر منتخب رئیسی برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض شدید کارکنان این وزارتخانه را نیز درپی داشت؛ روز ۳۰ فروردین، شماری از کارکنان این وزارتخانه با برگزاری تجمعی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند، اما بنا به گزارش وب‌سایت‌ خبری رویداد ۲۴، اداره حراست این وزارتخانه برای برخی از افرادی که در تجمع حضور داشتند، پرونده تشکیل داد و برخی دیگر را نیز اخراج کرد.

وعده دلار چهار هزار تومانی

در روزهای اخیر، همزمان با افزایش بی‌سابقه قیمت دلار، ویدیوهایی از سخنان حجت‌الله عبدالملکی مربوط به سال‌های ۱۳۹۷ و قبل از آن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. وزیر منتخب رئیسی در این سخنان ادعا می‌کند که اقتصاد ایران را نمی‌توان «با چهار تا تحریم نفتی و بانکی» به چالش کشید. او همچنین مدعی می‌شود افزایش قیمت دلار به تحریم‌ها ربطی ندارد و هیچ کشوری با سرمایه خارجی توسعه پیدا نکرده است.

برکناری شبیه به استعفا

این وزیر پرحاشیه اکنون با تصمیم رئیس‌ جمهوری و نهادهای امنیتی از جایگاه خود استعفا کرد تا خطر استیضاح دولت رئیسی را تهدید نکند. موافقت رئیسی با استعفای او و انتخاب سرپرست جدید وزارتخانه در کمتر از چند ساعت، این موضوع را اثبات می‌کند که در واقع برکناری وزیر کار به نام استعفا رقم خورد. حالا برخی رسانه‌های داخلی ایران از افرادی مثل حمیدرضا حاجی‌بابایی و مهرداد بذرپاش به‌عنوان گزینه‌های جایگزین نام می‌برند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده کنونی مجلس و وزیر آموزش‌وپرورش در دولت محمود احمدی‌نژاد بود. مهرداد بذرپاش هم رئیس کنونی دیوان محاسبات کشور است که مدیرعاملی ساپیا و ریاست سازمان ملی جوانان را در کارنامه مدیریتی خود دارد؛ اما او نیز از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد بود.