اعتراض حامد اسماعیلیون به نام‌گذاری یک خودرو هم‌نام با دخترش 

«لابد مثل شلیک کردن‌شان به هواپیما انتخاب اسامی هم تصادفی است»

ری‌را ، دختر ۹ ساله حامد اسماعیلیون، به همراه مادرش، پریسا اقبالیان، از سرنشینان هواپیمای اوکراینی بودند- Hamed Esmaeilion/Twitter

حامد اسماعیلیون، داستان‌نویس ایرانی و سخنگوی انجمن خانواده قربانیان پرواز «پی اس ۷۵۲» در کانادا، به نام‌گذاری خودرو «ری‌را» در ایران که هم‌نام با دختر او است، اعتراض کرد. ری‌را اسماعیلیون، دختر ۹ ساله این نویسنده، به همراه مادرش، پریسا اقبالیان، از سرنشینان هواپیمای اوکراینی بودند که در ۱۸ دی ۱۳۹۸ با شلیک دو موشک سپاه پاسداران سرنگون شد. 

اسماعیلیون در توییتر نوشت:‌ «اسامی و لغات به مردم تعلق دارند و اسامی و لغات در دست دیکتاتورها مبتذل و شرم‌زده می‌شوند. خودروی در ایران می‌سازند به نام ری‌را که فردا به دست وزیر صنعت قاضی مرگ رونمایی می‌شود.» 

منظور اسماعیلیون، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت دولت ابراهیم رئیسی است. رئیسی به دلیل نقشش در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ در ایران به «قاضی مرگ» معروف است. 

اسماعیلیون به طعنه افزود: «لابد مثل شلیک کردن‌شان به هواپیما، انتخاب اسامی هم تصادفی است و الهه سرسبزی جنگل‌های مازندران و آن دختربچه که امروز باید کلاس ششم را تمام می‌کرد، همه از سر اتفاق نابود شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نویسنده افزود: «وقتی او را ری‌را نام نهادیم، تنها ۲۸ ری‌را در ایران بود و سال بعد، از لیست ثبت‌احوال حذفش کرده بودند. به یکباره به این نام علاقه‌مند می‌شوند و ارابه‌ مرگ‌شان را ری‌را نام می‌نهند.» 

اسماعیلیون در پایان توییت‌های خود از هشتگ «دادخواهی» استفاده کرده است. 

واژه «ری‌را» ریشه در زبان مازنی دارد و نام یکی از اشعار مشهور نیمایوشیج است که بسیاری او را «پدر شعر نو» و از برترین شاعران تاریخ معاصر ایران می‌دانند. 

مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، گفته است که نام خودرو تازه این شرکت را از این شعر نیمایوشیج برگرفته‌اند.