وقوع انفجار در کابل و سه شهر دیگر افغانستان

این انفجارها ۱۷ کشته و زخمی بر جای گذاشته است

گروه طالبان در تلاش است تا جلو درز تلفات ناشی از انفجارهای صورت گرفته در گوشه و کنار افغانستان را بگیرد - AFP

سه شهر افغانستان، صبح روز یکشنبه شاهد انفجار مین‌های جاسازی شده بود. خودروهای نظامی گروه طالبان در شهرهای اسعد آباد در استان کنر در شرق افغانستان و فیض‌آباد مرکز استان بدخشان در شمال افغانستان هدف دو انفجار قرار گرفتند. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی نخستین انفجار در کوچه کهنه‌فروشی در شهر قندز صورت گرفته که باعث زخمی شدن چهار نفر شده است، اما سخنگوی فرماندهی پلیس قندز به رسانه‌ها گفت که این حادثه تلفاتی نداشت. انفجار شهر قندز ناشی از مین جاسازی شده در یک گاری دستی بود.

هم‌زمان با این خبر، منابع رسمی در استان کنر در شرق افغانستان می‌گویند انفجار یک مین جاسازی شده در یک خودرو طالبان باعث کشته شدن یک نفر از نیروهای طالبان و زخمی شدن چهار تن دیگر شده است.

در حادثه دیگری در شهر فیض‌آباد استان بدخشان، نیز یک خودرو  طالبان به مین کنار جاده برخورد کرده و منفجر شده است. طالبان می‌گویند در این حادثه به افراد این گروه هیچ‌گونه آسیبی وارد نشده، اما منابع آگاه محلی می‌گویند یک کودک در اثر این انفجار زخمی و به بیمارستان منتقل شده است.

گروه طالبان تلاش می‌کنند از درز کردن اخبار مربوط به تلفات ناشی از انفجارهای صورت گرفته در گوشه و کنار افغانستان جلوگیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان مدعی‌اند که امنیت در افغانستان به‌صورت صد‌درصد تامین شده است، به همین دلیل نمی‌خواهند که مردم متوجه ابعاد انفجارهای کشنده در گوشه و کنار کشور شوند.

انفجار خونینی نیز شب شنبه در ناحیه ۱۲ شهر کابل رخ داد که در اثر آن چهار نفر کشته شدند. سخنگویان گروه طالبان با بیان اینکه تعدادی کشته و زخمی شده‌اند، آمار دقیقی از تلفات این حادثه ارائه نکردند.

با این حال به گفته منابع آگاه در بیمارستان و شاهدان عینی، تلفات انفجار خونین شنبه ‌شب در کابل چهار کشته و سه زخمی بوده است. طالبان همچنین به رسانه‌ها هشدار داده‌اند که برای اعلام آمار تلفات از هیچ منبعی دیگری استفاده نکنند و تنها سخنگوی پلیس، حق ارائه آمار را دارد. خبرنگاران می‌گویند سخنگوی پلیس کمترین اطلاعات را به رسانه‌ها می‌دهد و آنان از منابع دیگر اطلاعات بیشتری به‌دست می‌آورند.

گروه طالبان ادعا دارند که یکی از دستاوردهای مهم آنان، تامین امنیت در این کشور است، در حالی که انفجارهای خونین و انتحاری در ۱۰ ماه گذشته جان صدها نفر در افغانستان را گرفته است.