درگیری میان دو جناح داخلی طالبان در تخار، چندین کشته و زخمی به جا گذاشت

بخش‌هایی از شهر تالقان در نتیجه درگیری میان فرماندهان طالبان تعطیل شدند

بعدازظهر شنبه ۲۱ خرداد، درگیری میان دو فرمانده محلی طالبان در تخار دست‌کم ۶ کشته و چند زخمی برجای گذاشت. این درگیری در ناحیه کلفگانی، در حوالی حوزه چهارم شهر تالقان، مرکز تخار، رخ داد و باعث تعطیلی بخش‌هایی از شهر شد.

عرفان برزگر، خبرنگار افغان که پیش‌تر ساکن تخار بود، به ایندیپندنت فارسی گفت شاهدان عینی تاکنون پیکر ۶ نفر را که در محل درگیری کشته شده‌اند، دیده‌اند. به گفته برزگر، افراد طالبان محل درگیری را محاصره کرده‌اند و به کسی اجازه ورود به آن ناحیه را نمی‌دهند.

برزگر در ادامه افزود درگیری زمانی آغاز شد که شماری از اعضای طالبان تلاش کردند فردی به نام مولوی عبدالقدیر حامی، روحانی طرفدار این گروه، را بازداشت کنند. مولوی حامی امام مسجدی در مرکز شهر تالقان بود که در ماه‌های آخر حاکمیت دولت پیشین افغانستان در سال ۲۰۲۱، به طالبان پیوست. سخنرانی‌های او در چند ماه اخیر، باعث تنش و کشمکش میان فرماندهان محلی این گروه شده است. او بارها فرماندهان طالبان را به تلاش برای مال‌اندوزی و تصاحب وسایل و خانه‌های گران‌قیمت متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عکس‌‎های محل درگیری، که در فضای مجازی منتشر شده است، دیده می‌شود که دست‌کم ۴ نفر تیر خورده و به زمین افتاده‌اند. در این عکس‌ها، به‌جز یک نفر که جلیقه نظامی پوشیده است، بقیه افراد لباس غیرنظامی به تن دارند و به نظر نمی‌رسد مسلح باشند.

یک منبع محلی در تخار گفت بیشتر کسانی که در جریان درگیری میان فرماندهان طالبان کشته و زخمی شدند عابران و ساکنان محل‌اند و همچنین یک چوب‌فروشی نیز در جریان درگیری آتش گرفته است.

امرالله صالح، معاون اول دولت پیشین افغانستان، در توییتی نوشت که درگیری در تخار در پی تلاش شبکه حقانی برای بیرون راندن طالبان محلی از ساختار قدرت این گروه رخ داده است. صالح افزود که نظامیان مسلحی که در عکس‌‎های منتشرشده از محل درگیری دیده می‌شوند افراد شبکه حقانی و کشته‌شده‌ها افراد غیرنظامی‌اند.

مقام‌های طالبان تاکنون در مورد دلیل درگیری و تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه اطلاعاتی ارائه نکرده‌اند.

در حدود ۱۰ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، فرماندهان این گروه به دلایل گوناگون با هم درگیر شده‌اند. تنش‌های قومی، کنترل منابع درآمد از جمله معادن، و کنترل نواحی زیر سلطه فرماندهان طالبان از دلایل عمده درگیری میان آنان است. سخنگوهای طالبان تاکنون هیچ‌یک از درگیری‌های داخلی میان فرماندهان این گروه را تایید نکرده‌اند.