موج گرمای ۲۰۲۲؛ چطور بفهمیم آب بدنمان کم شده است؟

کم‌آبی بدن وقتی رخ می‌دهد که آبی که بدن از دست می‌دهد بیش از آبی باشد که وارد بدن می‌شود

گرما‌خستگی وقتی رخ می‌دهد که بدن در معرض دمای بالای هوا و تعریق بیش از حد باشد - pixabay

انتظار می‌رود موج خطرناک گرما وارد مناطق جنوب غربی ایالات متحده شود و شهرهایی همچون فینیکس، ساکرامنتو و لاس‌وگاس آماده رسیدن دما به بیش از ۱۱۰ درجه فارنهایت (۴۳ درجه سلسیوس) می‌شوند.

این موج گرما تاکنون طی هفته جاری در تگزاس، کالیفرنیا و آریزونا دما را به میزان بی‌سابقه‌ای رسانده است و در طول آخر هفته نیز همچنان افزایش خواهد یافت.

در مناطق جنوب غربی ایالات متحده توصیه‌هایی برای مقابله با گرما شده است که در طول تابستان به دلیل تغییر اقلیم قرار است این توصیه‌ها بیشتر نیز بشود و ممکن است بر اثر وقوع امواج گرما، آمریکایی‌ها بیشتر مستعد بیماری‌ شوند. همچنان که خود را مهیای افزایش دما می‌کنیم، باید از نشانه‌ها و علائم گرمازدگی آگاه شویم و بدانیم چه فرقی با گرما‌خستگی دارد.

گرما‌خستگی وقتی رخ می‌دهد که بدن در معرض دمای بالای هوا و تعریق بیش از حد باشد و معمولا بر اثر از دست رفتن آب و نمک بدن اتفاق می‌افتد.

به گفته مرکز پزشکی جانز هاپکینز برخی علائم گرما‌خستگی عبارت‌اند از تهوع، سردرد، سنگینی نفس، سرگیجه و رنگ‌پریدگی و عرق سرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرما‌خستگی وقتی رخ می‌دهد که بدن نتواند خودش را خنک کند. پس لازم است به سایه و جای خنک برویم. هم‌چنین می‌توانیم باز و آزاد کردن لباس‌های تنگ، نوشیدن مایعات ورزشی حاوی نمک و شکر و گذاشتن کمپرس سرد بر سر، صورت و گردن در رفع گرما خستگی بکوشیم.

اگر این نشانه‌های گرما‌خستگی را نادیده بگیریم ممکن است به بیماری‌های مضرتر مرتبط با گرما مانند گرمازدگی منجر شود. گرمازدگی خیلی جدی‌تری از گرما‌خستگی است و اگر درمان نشود ممکن است به شرایط اضطراری دائمی یا مرگ‌بار منجر شود.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، گرمازدگی وضعیتی است که در آن بدن دیگر بر دمای خود کنترلی ندارد و وقتی رخ می‌دهد دمای بدن در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به ۱۰۶ درجه فارنهایت (۴۱ درجه سانتی‌گراد) یا بالاتر افزایش می‌یابد.

عرق کردن، روش طبیعی بدن برای خنک شدن است، اما در وضعیت گرمازدگی سازوکار عرق کردن بدن ما شروع به توقف می‌کند. پوست در گرمازدگی ناشی از گرمای آب‌وهوا دچار داغی و خشکی می‌شود. تندی ضربان قلب، حالت تهوع، استفراغ کردن و از دست دادن هشیاری از دیگر نشانه‌های آن است. اگر درمان زود انجام نگیرد حتی احتمال سکته، اغما و مرگ هم وجود دارد.

به محض بروز نشانه‌های گرمازدگی در یک فرد، باید او را به جای خنک‌تری برد، اگر لباس‌ تنگ به تن دارد دکمه‌های آن را باز کرد و روی بدنش آب سرد پاشید یا یخ گذاشت. در بسیاری از مواقع هم توصیه این است که فوری اورژانس را خبر کنیم.

با توجه به آنکه تابستان نزدیک می‌شود باید از خطرهای گرما‌خستگی و گرمازدگی آگاه باشیم. به صرف تفریح در آفتاب نباید سلامت خود را به خطر بیندازیم. آب رساندن به بدن را نباید فراموش کرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی