گروسی: ایران ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را خاموش کرده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: جمهوری اسلامی با خاموش کردن دوربین‌ها و نصب سانتریفیوژهای بیشتر مذاکرات را با عقب‌گرد مواجه کرد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه، ۱۹ خرداد، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه شورای حکام ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را غیرفعال کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه بیش از چهل دوربین نظارتی آژانس در نقاط مختلف هسته‌ای ایران وجود دارد، تاکید کرد ۲۷ دوربینی که در ساعات اخیر غیرفعال شده‌اند مربوط به تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز، اصفهان و تهران بوده‌اند.

او هشدار داد که اگر نظارت تا سه یا چهار هفته آینده ممکن نشود، ضربه‌ای «مهلک» به مذاکرات برای احیای برجام وارد خواهد شد.

به گفته او عمده فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز در این مراکز انجام می‌شد.

رافائل گروسی، در ادامه ابراز امیدواری کرد مسائل هسته‌ای ایران همچنان از طریق مذاکره و گفت‌وگو پیش برود. او در پاسخ به این سؤال که آیا غیرفعال کردن ۲۷ دوربین نظارتی به معنای رسیدن به پایان خط است، گفت: «هنوز برخی نقاط خاکستری درباره تصمیم ایران وجود دارد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه از گفت‌وگوی تلفنی خود با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در شامگاه چهارشنبه ۱۸ خرداد خبر داد و گفت که به مقام‌های ایران گفته شده هرگونه اقدام ایران که راستی‌آزمایی و نظارت آژانس را با اختلال مواجه کند با مخالفت آژانس روبه‌رو خواهد شد.

رافائل گروسی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظارت کامل خود را بر فعالیت هسته‌ای ایران از دست داده است، گفت: «به نقطه‌ای رسیدیم که هرگونه نظارت را داریم از دست می‌دهیم.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تصمیم ایران برای افزایش نصب سانتریفیوژها برای غنی‌سازی بیشتر اورانیم نیز انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او هرگونه ارتباط بین سفر اخیرش به اسرائیل و قطعنامه شورای حکام را رد کرد و افزود: «قطعنامه شورای حکام مربوط به اعضای آن است و به یک کشور مشخص و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محدود نمی‌شود.»

رافائل گروسی هفته گذشته برای دیدار با مقام‌های اسرائیل به این کشور سفر کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این سفر در توییتی نوشت: «کسی نمی‌تواند در قبال برنامه مخفی تسلیحات اتمی اسراییل سکوت پیشه کند و سپس ادعای بی‌طرفی کند.»

رافائل گروسی در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را رد کرد. او که پیش‌تر گفته بود دسترسی ایران به منابع قابل‌توجه اورانیوم غنی‌شده بسیار نزدیک است، بار دیگر این موضوع را تایید کرد ولی گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره افزایش غنی‌سازی از مقام‌های ایران اطلاعات مشخصی دریافت نکرده است.

او از کار افتادن دوربین‌های نظارتی را مهم‌ترین مسئله خواند و ابراز امیدواری کرد با سفر دوباره و زودهنگام به ایران بتواند مسائل هسته‌ای را از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل کند. 

گروسی درعین‌حال تاکید کرد در حال حاضر وارد شرایط وخامت‌باری شده‌‎ایم زیرا ایران با تصمیم‌ خود برای خاموش کردن دوربین‌ها، نصب سانتریفیوژهای بیشتر و نزدیک شدن به اورانیم غنی‌شده بیشتر، مذاکرات را با عقب‌گرد مواجه کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتفاقات اخیر را غیرسازنده خواند و با بیان اینکه اختلاف‌ها در حال تشدید است، گفت: «امیدواریم کماکان از طریق گفتگو بتوانیم به راه‌حلی با ایران برسیم.»

او تاکید کرد پنجره مذاکرات برجام و گفت‌وگوهای ایران و آژانس فقط سه تا چهار هفته باز خواهد بود.