آمریکا با همکاری متحدانش علیه تهدیده‌های ایران سیستم دفاع هوایی مشترک ایجاد می‌‌کند

طرح دفاع هوایی مشترک ایالات متحده روز پنج‌شنبه در کنگره آمریکا معرفی می‌شود

 پایگاه پهپادی زیرزمینی نیروهای مسلح ایران- Iranian Army office / AFP

همزمان با تشدید تنش‌ها میان ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه اتمی تهران، روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت دولت آمریکا در صدد است به‌ منظور مقابله با تهدیدهای ایران، یک سیستم یکپارچه دفاع هوایی و موشکی، با مشارکت متحدان خود در منطقه، از جمله اسرائیل، عربستان سعودی، مصر و اردن، ایجاد کند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز پنج‌شنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت طرح پیشنهادی قانون‌گذاران آمریکا که از حمایت هر دو حزب برخوردار است با هدف ارتقا همکاری‌های امنیتی متحدان واشنگتن در منطقه و به منظور کمک برای ایجاد یک پدافند هوایی مشترک در خاورمیانه، علیه تهدید‌های ایران، تهیه شده است.

به‌ نوشته وال‌استریت‌ژورنال، طرح دفاع هوایی مشترک ایالات متحده که روز پنج‌شنبه در کنگره آمریکا معرفی می‌شود، آخرین اقدام ایالات متحده برای تقویت همکاری‌های اسرائیل با کشورهای عرب منطقه است. کشورهایی که زمانی دشمن هم قلمداد می‌شدند و اکنون در مسیر عادی‌سازی روابط قرار دارند.

بر اساس متن پیش‌نویس لایحه‌ای که در اختیار وال‌استریت‌ژورنال قرار گرفته است، دولت آمریکا موظف است ظرف ۱۸۰ روز پس از قانونی شدن این لایحه، یک رویکرد جامع با هدف ایجاد یک «سیستم یکپارچه دفاع هوایی و موشکی» در منطقه تدوین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته تهیه کنندگان این لایحه، ایجاد این سامانه دفاع هوایی مشترک، به کشورهای عربستان سعودی، قطر و چهار کشور دیگر «شورای همکاری خلیج فارس» و همچنین مصر، اسرائيل، عراق و اردن کمک می‌کند تا در برابر موشک‌های کروز، بالستیک و همچنین حملات پهپادی حکومت ایران، دفاع موثرتری از حریم هوایی خود داشته باشند.

مصر و اردن از چند دهه پیش با اسرائيل قرارداد صلح امضا کرده‌اند. در حال حاضر، بحرین و امارات متحده عربی نیز با میانجی‌گری‌های دولت آمریکا در چهارچوب توافق موسوم به «پیمان ابراهیم» در سال ۲۰۲۰ روابط دیپلماتیک دارند.

به‌ نوشته وال‌استریت‌ژورنال، هرچند عراق و سایر کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج فارس»، هنوز موجودیت اسرائیل را به‌طور رسمی نپذیرفته‌اند، اما غیررسمی با دولت اسرائيل، بر سر تهدیدهای حکومت ایران، تماس دارند.

وال‌استریت‌ژورنال در بخش دیگری از گزارش روز پنج‌شنبه خود به این نکته اشاره کرد که پس از امضا «پیمان ابراهیم» در سال ۲۰۲۰، در دستگاه سیاست‌گذاری آمریکا تلاش‌های زیادی برای تقویت همکاری‌های دفاعی-نظامی میان اسرائیل و کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج فارس» صورت گرفت. به‌نوشته این روزنامه، عربستان سعودی هم در حال گسترش مذاکرات محرمانه خود با دولت اسرائيل است بر سر مبادلات تجاری و همکاری‌های امنیتی است.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، نگرانی از تهدیدهای امنیتی ایران «زمینه مشترکی» است که کشورهای «شورای همکاری خلیج فارس» را به اسرائیل نزدیک کرده است.

به نوشته این روزنامه، از اوایل سال جاری میلادی، امارات متحده عربی و اسرائيل همکاری‌های امنیتی-اطلاعاتی خود را پس از مجموعه‌ای از حملات حوثی‌ها، شبیه‌نظامیان شیعی وابسته به حکومت ایران، به ابوظبی گسترش دادند.

وال‌استریت‌ژورنال در بخش آخر گزارش روز پنج‌شنبه خود به نقل از جان آلترمن، یکی از مدیران ارشد «مرکز پژوهش‌های استراتژیک و بین‌المللی» در واشنگتن، نوشت گسترش همکاری‌های فعلی اسرائیل و کشورهای عربی منطقه باعث شد که قانون‌گذاران آمریکایی در پی یافتن راهی برای تغییر رویکرد عملیاتی پنتاگون در منطقه باشند.

 به‌‌نوشته وال‌استریت‌ژورنال در صورت تصویب این لایحه، یک سامانه شناسایی و راداری مشترک میان اسرائیل و کشورهای عرب منطقه ایجاد خواهد شد.