ایران تعدادی از دوربین‌های نظارتی آژانس را خاموش کرد

سازمان انرژی اتمی از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس در ایران خبر داد

«بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت» - مشرق‌نیوز

سازمان انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس در ایران خبر داد.

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متاسفانه آژانس بدون این که در نظر داشته باشد این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است.»

این بیانیه همچنین افزوده است که «بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.»

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران امروز چهارشنبه هجدهم خرداد با حضور در یکی از مراکز هسته‌ای بر قطع فعالیت دو دوربین آژانس نظارت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در پاسخ به خبرنگاران در خصوص گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «جمهوری اسلامی ایران هیچ فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد و هیچ سایت و فعالیت معرفی نشده‌ای هم وجود ندارد؛ این اسناد کذایی، یک حرکت سیاسی برای تداوم فشار حداکثری است.»

به گزارش انتخاب، اسلامی با بیان این که «ما در چارچوب پادمان حرکت می‌کنیم نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر» افزود: «ما دقیقا بر اساس ضوابط آژانس کار می‌کنیم و هیچ گونه فعالیت ما نیست که تحت نظارت آژانس نباشد. اتهاماتی که وارد شده را نمی‌پذیریم و با عملیات روانی سنگین آنها عقب‌نشینی نمی‌کنیم. باقی مانده حسن نیتی در برجام داریم که اگر نخواهند به تعهدات خود عمل کنند ما در باقی مانده حسن نیت خود نیز تجدیدنظر می‌کنیم.»

گفته‌های او در شرایطی است که به گزارش رویترز، روز سه‌شنبه هفدهم خرداد، آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه متن پیش‌نویس قطعنامه‌شان علیه ایران را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند. در متن پیش‌نویس از ایران به‌دلیل کوتاهی در پاسخگویی به سوال‌های آژانس درباره پیدا شدن رد اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای اعلام‌نشده، انتقاد شده است. 

شورای حکام آژانس که ۳۵ کشور در آن عضوند این قطعنامه را به رای‌ می‌گذارد و به گفته چند دیپلمات به‌رغم تهدیدهای ایران، این قطعنامه احتمالا تصویب می‌شود. 

غربی‌ها در ماه‌های گذشته بارها از ارائه این قطعنامه خودداری کرده بودند چرا که نگران بودند بر مذاکرات وین برای احیای برجام اثر منفی بگذارد. اما با به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین، این مساله هم از بین رفته است. 

مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند که تصویب این قطعنامه با واکنش شدید آن‌ها مواجه خواهد شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز یکشنبه در پی صحبت با جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در صفحه توییترش نوشت: «اگر بانیان قطعنامه ضدایرانی در آژانس روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند.»