وزیران خارجه ایران و هند بار دیگر بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان تاکید کردند

طالبان مدعی‌ است که حکومتش همه‌شمول است و شرایط به‌رسمیت‌شناخته‌شدن را دارد

مقام‌های هند و ایران پیش از این نیز درخواست تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان را مطرح کرده بودند-@DrSJaishankar/توییتر

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، و جی شنکر، وزیر خارجه هند، بار دیگر بر تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان تاکید کردند.

وزرای خارجه ایران و هند که روز چهارشنبه، ۱۸ خرداد، در دهلی دیدار کردند، خواستار شکل‌گیری یک دولت فراگیر واقعی در افغانستان شدند و تاکید کردند که چنین دولتی می‌تواند افغانستان را از وضعیت بد کنونی به‌ویژه وضعیت اقتصادی نامساعد نجات بدهد.

خبرگزاری مهر نوشت که توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و توجه دو دولت ایران و هند به صلح و ثبات در افغانستان از جمله موضوع‌های مطرح‌شده در صحبت‌های دو طرف بوده است.

مهر افزود که وزیران خارجه ایران و هند تاکید کردند که یک دولت فراگیر در افغانستان می‌تواند این کشور را از شرایط دشوار فعلی نجات بدهد و چنین دولتی باید هرچه زودتر تشکیل شود. آن‌ها ایجاد دولت فراگیر در افغانستان را مهم‌ترین راهکار برای جلب مشارکت افغان‌ها و حضور همه اقوام و گروه‌های سیاسی در تعیین سرنوشتشان در افغانستان دانستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سقوط کابل به دست طالبان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، مقام‌های ایران و هند بارها از طالبان خواستند تا برای کسب مشروعیت سیاسی به ایجاد یک دولت فراگیر واقعی اقدام کنند.

سازمان ملل متحد و بقیه دولت‌ها نیز بارها اعلام کردند که طالبان برای کسب مشروعیت سیاسی جهانی باید دولتی ایجاد کنند که نماینده تمام اقوام و اقشار افغانستان باشد؛ اما در ۹ ماه گذشته، طالبان همواره ادعا کرد که حکومت سرپرست خود را همه‌شمول و موردقبول مردم افغانستان می‌داند و شرایط به‌رسمیت‌شناخته‌شدن را تکمیل کرده‌ است.

از زمان سلطه طالبان بر افغانستان تاکنون، مردم افغانستان، جریان‌های سیاسی و جریان‌های نظامی درگیر با طالبان، بارها از جامعه جهانی خواسته‌اند تا زمانی که طالبان برای ایجاد یک دولت فراگیر اقدام نکند و به حقوق زنان احترام نگذارد، حکومتش را به رسمیت نشناسند.

محرومیت زنان  و دختران از کار و تحصیل، خشونت و اعمال تبعیض علیه اقوام، خشونت و بازداشت خبرنگاران، کشتار نظامیان و کارکنان دولت پیشین افغانستان و کشتار غیرنظامیان در پنجشیر و اندراب از جمله موارد نقض حقوق بشر در حکومت طالبان‌اند که دولت‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر را بارها خشمگین و نگران کرده است.