افزایش قابل ملاحظه توانمندی نظامی اسرائیل برای حمله به مراکز اتمی ایران

بمب یک تنی جدید اسرائيل مراحل آزمایشی خود را طی کرده است و در برابر سامانه‌های جنگ الکترونیک محافظت می‌شود

در مانورهای اخیر ارتش اسرائيل، نسل پنجم جنگنده‌های اف-۳۵ و نیز جنگنده‌های قدیمی‌تر مانند اف-۱۵ و اف-۱۶ حضور داشتند- JACK GUEZ/ AFP

نیروی هوایی ارتش اسرائیل قابلیت‌های نظامی خود را به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داده تا در صورت اقدام احتمالی علیه تاسیسات اتمی ایران، جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ بتوانند بدون نیاز به سوخت‌گیری، بمب‌های سنگین حمل کنند و تا آسمان ایران برسند.

روزنامه اورشلیم‌پست روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت ارتش اسرائیل علاوه بر افزایش توان سوخت‌گیری اف-۳۵، این امکان را فراهم کرده که این جنگنده‌ها بتوانند یک بمب یک تنی را در داخل محفظه تسلیحات خود حمل کنند، بدون این که قابلیت رادارگریزی جنگنده تضعیف شود.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، بمب یک تنی جدید ارتش اسرائيل که مراحل آزمایشی خود را طی کرده، خودکار است و دربرابر اختلال و سامانه‌های «جنگ الکترونیک» محافظت می‌شود.

اورشلیم‌پست در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود به چهار مانور ماه پیش ارتش اسرائیل اشاره کرد. این مانورها با هدف شبیه‌سازی تمامی ابعاد حمله به تاسیسات و مراکز اتمی ایران انجام شدند.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، در اولین مانور ماه گذشته، قابلیت نیروی هوایی ارتش اسرائيل در مواجهه با رادارها و سامانه‌های شناسایی ایران ارزیابی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دومین مانور شبیه‌سازی‌شده بر روی عملیات‌های هوایی دوربرد متمرکز بود و سومی و چهارمی نیز شامل اقدام‌های دفاعی دربرابر «سلاح‌های سایبری» و سامانه‌های «جنگ الکترونیک» بود که به گفته منابع اسرائیلی، ممکن است حکومت ایران از آن‌ها برای مقابله با عملیات نظامی اسرائیل استفاده کند.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، در سلسله مانورهای اخیر ارتش اسرائيل، نسل پنجم جنگنده‌های اف-۳۵ و نیز جنگنده‌های قدیمی‌تر ارتش اسرائیل، مانند اف-۱۵ و اف-۱۶، حضور داشتند.

یک مقام نظامی ارتش اسرائیل درباره توانمندی‌های دفاعی ایران به اورشلیم‌پست گفت: موشک‌های زمین‌به‌هوا و سامانه‌های شناسایی و راداری ایران، تنها چالش پیش روی ارتش اسرائيل نیست. ارتش اسرائیل باید مراکز متعددی را در داخل ایران در بردهای مختلف به‌گونه‌ای هدف قرار دهد که خسارت‌های زیادی وارد شود.

خبر افزایش توانمندی‌های نظامی ارتش اسرائیل به‌منظور توسعه برنامه اتمی حکومت ایران، در زمانی مطرح می‌شود که پرونده اتمی ایران روی میز «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» است و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل، یک روز پیش تهدید کرد رویکرد اسرائیل در قبال ایران وارد مرحله تازه‌ای شده است. به گفته نخست‌وزیر اسرائيل، در صورت اقدام «گروه‌های نیابتی»، این بار خود ایران هدف قرار می‌گیرد.

بیشتر از جهان