اچ‌بی‌او مکس پیامبر اسلام را از کارتون ساوت‌پارک حذف کرد

تصویرنگاری محمد به هر شکل و نحوی، از جمله تصویر، نقاشی و مجسمه، ناقض باورهای اسلامی است

ساوت‌پارک یکی از جدیدترین کارتون‌هایی است که با مشکلات نژادپرستی مواجه شده است- Hollywoodreporter.com

قسمت‌هایی از فیلم انیمیشن «ساوت پارک» (South Park) که پیامبر اسلام را به تصویر می‌کشد، از شبکه اچ‌بی‌او مکس (HBO Max) حذف شد.

یک ماه بعد از آن‌ که این شبکه اشتراکی جدید فیلم و سریال در ایالات متحده در ماه مه به راه افتاد، تمام قسمت‌های این کارتون محصول شبکه کمدی سنترال (Comedy Central) روز چهارشنبه، ۲۴ ژوئن، به آن اضافه شد.

با این حال پنج قسمت از این کارتون طنز جنجال‌برانگیز که شامل تصویرهایی از محمد، پیامبر اسلام، بود از مجموعه حذف شد. منابع آگاه به نشریه دِدلاین گفتند از پیش درباره قسمت‌های حذف‌شده بحث و از قبل برای حذف آن‌ها توافق شده بود.

تصویرنگاری محمد به هر شکل و نحوی، از جمله تصویر، نقاشی و مجسمه، ناقض باورهای اسلامی است، چرا که بت‌پرستی در این دین ممنوع است.

در سال ۲۰۱۰، خالقان این کارتون، مت استون و تری پارکر برای تصویرنگاری پیامبر اسلام تهدید شدند که موجب شد آن قسمت‌ها دیگر پخش نشود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از پنج قسمتی که در اچ‌بی‌او مکس حذف شده‌اند سه قسمت در سایت خود ساوت‌پارک هم در دسترس نیستند.

ساوت‌پارک یکی از جدیدترین کارتون‌هایی است که با مشکلات نژادپرستی مواجه شده است. پیش از آن هم، کریستن بل و جنی اسلیت از ایفای صدا به جای شخصیت‌های آمریکایی افریقایی‌تبار، به ترتیب در کارتون‌های «سنترال پارک» (Central Park) و «دهان‌گنده» (Big Mouth) کناره گرفتند.

در همین حال کارتون «مرد اسبی بوجک» (Bojack Horseman) ساخته نتفلیکس هم مورد انتقاد قرار گرفت، چرا که الیسون بری در آن صدای یک شخصیت ویتنامی-آمریکایی را ایفا کرده است. رافائل باب واکسبرگ، خالق این کارتون، اتفاق مذکور را «خطایی نژادپرستانه» توصیف کرد.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر