جیک سالیوان: مساله ایران و آژانس از مذاکرات برجام جدا است

مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید توافق شامل بازگشت دوجانبه به تعهدات برجام روی میز است

سالیوان که از مدافعان طرح توافق‌های مرحله‌ای یا جداگانه با جمهوری اسلامی است-Stefani Reynolds / AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه در واکنش به پرسشی درباره قطع دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برخی دوربین‌های نظارتی در ایران و تاثیر آن بر مذاکرات وین گفت، «از نگاه ما این دو موضوع جدا است.»

سالیوان گفت: «ما مساله پایبندی ایران به تعهداتش با آژانس، ان‌پی‌تی و مذاکره با گروسی (مدیرکل آژانس) به خصوص در پرونده‌هایی که او درباره آنها ابراز نگرانی کرده است، را یک روند می‌بینیم. و روند دیگر راه‌حل مذاکره‌ای برای برنامه هسته‌ای ایران از طریق عمل به تعهدات در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.»

ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه،‌آلمان، چین و روسیه) و آمریکا برای یک سال در دولت جو بایدن مذاکراتی را در وین با هدف احیای توافق هسته‌ای دنبال می‌کردند. اما این مذاکرات نیمه اسفندماه پس از حمله روسیه به اوکراین تعلیق شد و پس از آن نیز پیشرفتی در این زمینه ایجاد نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این وجود مقامات دولت بایدن همچنان تاکید دارند که راه حل مساله هسته‌ای ایران مذاکره و توافق است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را در انتقاد از همکاری نکردن ایران با آژانس صادر کرد که ایالات‌متحده آمریکا (که از پیش‌نویس آن حمایت کرده بود) نیز به آن رای مثبت داد.

سالیوان که از مدافعان طرح توافق‌های مرحله‌ای یا جداگانه با جمهوری اسلامی است (به‌رغم شکست توافق تک‌بعدی هسته‌ای) در کنفرانس خبری در واشینگتن گفت: «از نگاه ما این دو موضوع (همکاری با آژانس و مذاکرات هسته‌ای وین) از هم جدا است و این روندی است که آن را دنبال می‌کنیم. آنچه واقعا در مذاکرات اتفاق می‌افتد را خواهیم دید. اما از نگاه ما توافقی روی میز است که به معنی بازگشت دوجانبه به تعهدات در برجام بدون پرداختن به موضوعات فراتر از آن است. توافق برای ایران آماده است. باید آن را دریابند.»

سالیوان توضیح نداده است که بازگشت به تعهدات در برجام درحالی که برخی مسیرهایی که جمهوری اسلامی طی کرده است، عملا بازگشت‌ناپذیر خواهد بود، چگونه امکان‌پذیر است. مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین توضیح نداده است که چطور می‌توان همکاری نکردن ایران با نهاد ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای و اجرای برجام را از مذاکرات برجام مقوله‌ای جداگانه دانست.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارشنبه گفته بود که تهران در دو روز گذشته دو بسته جدید را به طرف مقابل ارایه داده است.

امیرعبداللهیان درباره محتوای این بسته‌ها توضیحی نداد؛ اما باتوجه به تصویب قطعنامه شورای حکام به‌نظر می‌رسد این پیشنهادها برای طرف‌ مقابل جذاب نبوده است.

بیشتر از جهان