سالیوان درباره «هزینه سنگین تهدید» به تهران هشدار داد

آسوشیتدپرس از تهدید سپاه پاسداران علیه پایگاه و فرمانده نظامی در خاک آمریکا خبر داده بود

سالیوان می‌گوید دولت بایدن درباره تهدید منافع، نیروها و تاسیسات آمریکا کاملا جدی است-ALEX WONG / Getty Images via AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا یک روز پس از انتشار گزارش آسوشیتدپرس از تهدید‌های ایران علیه یک پایگاه نظامی و یک فرمانده ارشد آمریکایی گفت که «در صورت ورود ایران به مسیر تهدید، هزینه سنگینی در انتظارش خواهد بود.»

آسوشیدتر پرس به نقل از دو مقام اطلاعاتی آمریکا گزارش داده بود که تماس‌های رهگیری شده از سوی آژانس امنیت ملی در ماه ژانویه نشان می‌دهد که سپاه پاسداران تهدید‌هایی به سبک «یو‌اس‌اس کول» علیه ایستگاه نظامی «فورت مک‌نایر» را بررسی کرده است. اشاره‌ای به قایق‌‌های حاوی مواد منفجره که در اکتبر ۲۰۰۰ در بندر عدن یک ناوشکن آمریکایی را هدف گرفته و موجب کشته شدن ۱۷ ملوان شد. در مکالمه‌های شنود شده به گرفتن انتقام قاسم سلیمانی نیز اشاره شده است. فرمانده سابق نیروی قدس که ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی هنگام خروج از فرودگاه بغداد کشته شد. مقامات تهران در واکنش به حذف این چهره کلیدی عملیات برون مرزی جمهوری اسلامی، وعده «انتقام سخت» داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالیوان گفت که دولت بایدن تهدید‌ها علیه منافع، مقامات و نیروهای خود را جدی می‌گیرد و عبور از خط قرمزها هزینه هنگفتی برای ایران خواهد داشت.

این خبرگزاری آمریکایی همچنین از تهدید به قتل ژنرال ارشد ژوزف مارتین  خبر داد. پایگاه مورد اشاره سپاه نیز یکی از قدیمی‌ترین پست‌های نظامی آمریکا است که محل اقامت رسمی مارتین است. آسوشتیدپرس نوشت که به همین دلیل تدابیر امنیتی در اطراف این پایگاه افزایش یافته است.

مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌و‌گو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی تاکید کرد که ایالات‌متحده آمریکا گام‌هایی را در جهت حفظ امنیت برمی‌دارد و می‌خواهد اطمینان یابد که ایران هزینه اقدام به تهدید را درک می‌کند.

آمریکا در حال حاضر یک مانور دریایی مشترک با همکاری بلژیک، فرانسه و ژاپن در خاورمیانه برگزار می‌کند.

بیشتر از جهان