سومین روز اعتراضات بازنشستگان در شهرهای ایران

بازنشستگان در شهرهای اراک، تهران، اهواز، کرمانشاه و کرج، برای سومین روز متوالی به خیابان‌ها آمدند

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی به مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق و مستمری، به سومین روز متوالی کشیده شد. روز چهارشنبه شهرهایی از جمله اراک، تهران، اهواز، کرمانشاه و کرج، شاهد تداوم اعتراض بازنشستگان بودند.

ویدئوهای منتشر شده از برخی نقاط کشور نشان می‌دهد، بازنشستگان بار دیگر برای شرکت در اعتراضات به خیابان‌ها آمدند. در حالی که این اعتراضات وارد سومین روز شده، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از برگزاری نشستی مشترک با رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای تعاون و اقتصاد پیرامون پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان خبر داده است.

خبرآنلاین به نقل از محمدرضا پورابراهیمی، نوشت: « جنس سازمان تامین اجتماعی غیردولتی است و منابع آن نیز غیردولتی است و این منابع توسط کارگر و کارفرما تامین شده و بازنشستگان امروز تعهدات قبلی خود را در زمان اشتغال کامل ایفا کرده‌اند.» به گفته او ممکن است در جلسه هفته آینده کمیسیون اقتصادی مجلس با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، تصمیمی برای حل مشکل بازنشستگان تامین اجتماعی گرفته شود. در همین حال یک روز پس از مصوبه دولت برای افزایش ۱۰ درصدی مستمری بازنشستگان، احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به ایسنا گفته بود: «با این مصوبه که با نگاه افزایش عادلانه مستمری برای سایر سطوح انجام شده، گام بلندی برداشته شده است.»

در دو روز اخیر، بازنشستگان در اعتراضاتی فراگیر و گسترده به خیابان‌ها آمده و مصوبه دولت برای سطح افزایش مستمری را مورد انتقاد قرار دادند. به اعتقاد بازنشستگان سطح افزایش دستمزدهای در نظر گرفته شده هیچ تناسبی با نرخ تورم نداشته و امکان تامین نیازهای معیشتی آن‌ها را فراهم نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تجمع روز چهارشنبه (۱۸ خرداد) همچون روزهای اخیر، شعارهای مختلفی از سوی معترضان سر داده شد. بازنشستگان در اهواز شعار دادند، «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون.» در جریان اعتراضات روز دوشنبه، تعدادی از معترضان از طرف نیروهای انتظامی بازداشت شدند.

روز یکشنبه، دولت مصوبه شورای عالی کار درباره حداقل بگیران بازنشسته تامین اجتماعی را تصویب کرد. برمبنای این مصوبه حداقل حقوق و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به سطح پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.

در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شهرهای مختلفی از جمله؛ رشت، زنجان، کرمان، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، اراک، کرج، شوش، دزفول، قزوین، تبریز، سیرجان، کرمانشاه، شوشتر، اهواز، هفت‌تپه، درود، بندرعباس و آبادان، شاهد تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی بودند.