دومین روز تجمع اعتراضی بازنشستگان با شعار «مرگ بر رئیسی»

در جریان اعتراضات روز دوشنبه بازنشستگان، تعدادی از معترضان بازداشت شدند

اعتراض به مصوبه دولت برای افزایش ۱۰ درصدی مستمری، برای دومین روز متوالی، بازنشستگان را به خیابان‌ها آورد. بازنشستگان با شعارهای مختلف، دولت را هدف اعتراض خود قرار داده و شعار «مرگ بر رئیسی» سر دادند.

بازنشستگان تامین اجتماعی روز سه‌شنبه (۱۷ خرداد) به خیابان‌ها آمدند تا بار دیگر مخالفت خود با مصوبه شورای عالی کار و تصمیم دولت برای تعیین حداقل دستمزد و مستمری‌ها را اعلام کنند.

از ظهر روز سه‌شنبه شهرهای مختلفی از جمله یزد، اهواز، کرمانشاه، ایلام، مشهد، شوش، تبریز، اصفهان، درود، خرم‌آباد، قزوین، کرج، کرمان، سیرجان، هفت‌تپه، بندرعباس و آبادان، شاهد تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی بودند. معترضان در جریان تجمع‌ها خطاب به وزیر کار شعار «وزیر بی‌لیاقت، خجالت، خجالت» سر دادند. یکی از شعارهای بازنشستگان اصفهانی نیز «مرگ بر رئیسی» بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان اعتراضات گسترده روز دوشنبه بازنشستگان که در بسیاری از شهرهای مختلف کشور برگزار شده بود، تعدادی از معترضان توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند. تعداد دقیق بازداشت‌شدگان مشخص نیست. همچنین روز دوشنبه، نیروهای امنیتی تلاش کردند از شکل‌گیری تجمع بازنشستگان در تهران جلوگیری کنند.

روز یکشنبه، دولت مصوبه شورای عالی کار درباره حداقل بگیران بازنشسته تامین اجتماعی را تصویب کرد. برمبنای این مصوبه حداقل حقوق و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به سطح پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید. این در حالی بود که پیش‌تر اعلام شده بود حقوق حداقل بگیران تامین اجتماعی ۳۸ درصد افزایش می‌یابد که این سطح براساس مصوبه جدید معادل ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

تورم فزاینده و شکاف عمیق میان دستمزد و رشد هزینه‌ها، موضوعی است که بازنشستگان با تاکید بر آن معتقدند، سطح افزایش دستمزدها نمی‌تواند کفاف زندگی آنها را بدهد. معترضان خواستار افزایش حقوق و مستمری خود مطابق با نرخ واقعی سبد معیشتی هستند.