ایران، قطر و کویت در اعتراض به «توهین به پیامبر اسلام» سفیر هند را فراخواندند

حوثی‌ها در حالی اظهارات دو مقام حزب حاکم هند را محکوم کردند که «لعنت به یهودی» یکی از شعارهای نوشته شده روی پرچم این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی است

جندال از حزب اخراج شد و  خانم شارما نیز تعلیق شده است-ایرنا

گفته‌های دو مقام حزب حاکم در هند درباره پیامبر اسلام باعث شد، قطر، کویت و ایران سفرای هند را فرابخوانند. برخی کاربران مسلمان در رسانه‌های اجتماعی نیز خواهان تحریم کالاهای تولید هند شدند.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است به زودی به هنو سفر کند.

«حزب مردم هند» که در پی پیروزی در چند انتخابات پیاپی به نخست‌وزیری نارندرا مودی در قدرت بوده است، گرایش ناسیونالیسم هندو دارد و بارها با اقلیت مسلمان این کشور درگیر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه، سفیر هند را  فراخواند و اعتراض جمهوری اسلامی را اعلام کرد. سفیر هند گفت مواضع این چهره‌های «حزب مردم» نمایند مواضع رسمی دولت هند نیست و دهلی نو بیشترین احترام را به ادیان قائل است.

در یمن، سخنگوی جنبش حوثی‌ها، جریان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی، نیز به گفته‌های مقام‌های هندی اعتراض کرد و آن‌را نشان‌دهنده ورشکستگی اخلاقی دانست. این در حالی است که یکی از چند شعاری که روی پرچم جنبش حوثی‌ها نوشته شده است، «لعنت به یهودی» است.

حزب حاکم هند اعلام کرد، دو چهره مورد نظر، نوپور شارما، سخنگوی سراسری حزب، و ناوین جاندال،‌ رئیس رسانه‌ای آن، با اقدامات انضباطی مواجه شدند. خانم شارما در یک بحث داغ تلویزیونی سخنانی درباره به پیامبر اسلام مطرح کرده بود که بعدا عذرخواهی کرد. آقای جندال هم توئیتی در مورد پیامبر مسلمانان منتشر کرده بود که بعدا آن‌را پاک کرد. با این حال جندال اخراج شد و شارما نیز تعلیق شده است.

حزب مردم با صدور بیانیه‌ای گفت: «به شدت مخالف هرگونه ایدئولوژی‌ هستیم که به دین یا مذهب توهین کند.»

اما حزب رقیب، حزب کنگره، که گرایش سکولار دارد، با صدور بیانیه‌ای دیگر گفت: اظهارات حزب حاکم «چیزی نیست مگر نمایشی به وضوح قلابی که مضحکه بودنش معلوم است.»

این در حالی است که در پی نماز جمعه گذشته در کانپور، واقع در ایالت اوتار پرادش که تحت رهبری حزب مردم است، درگیری‌ها باعث زخمی شدن چهل نفر شده است.

این ماجرا در قطر هم جنجال‌ساز شد. زیرا اظهارات درباره پیامبر اسلام همزمان با سفر ام ونکایا نایدو، معاون رئیس‌جمهور هند به قطر و دیدار او با شیخ خالد بن خلیفه، نخست‌وزیر قطر مطرح شد.

بیشتر از جهان