تقابل طالبان و حکمتیار در مورد آموزش و پوشش زنان در افغانستان

حکمتیار از سران طالبان خواست در مورد فرمان پوشاندن چهره زنان تجدید نظر کنند

حکمتیار، با تاکید بر اینکه مردم باید حق انتخاب داشته باشند گفت:«دین به مردم حق انتخاب می‎دهد.»-WAKIL KOHSAR / AFP

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، که در کابل زندگی می‌کند، روز جمعه ۱۳ خرداد، در خطبه نماز جمعه در یکی از مساجد کابل گفت طالبان باید در مورد فرمان پوشاندن چهره زنان تجدید نظر کنند و همچنین در مدارس دخترانه را بدون تاخیر باز کنند.

حکمتیار، خطبه نماز را با آیه «لا اِکْراهَ فِی الدّین» آغاز کرد و با استناد بر این آیه قرآن، تاکید کرد که دین در هیچ جایی از جهان، با زور و جبر بر مردم تحمیل نشده است و در افغانستان نیز برای قبولاندن اصول دین، نیازی به تحمیل و فشار بر مردم نیست.

حکمتیار افزود: «از مسئولان امارت اسلامی خواهش می‌کنم که پوشش خاصی را به افغان‌ها، مخصوصا به زنان، تحمیل نکنند که نه درباره آن در قرآن و سنت نص صریح آمده است و نه در این مورد امر و نهی وجود دارد.»

سخنرانی‌های حکمتیار معمولا از شبکه تلویزیونی «بریا» که متعلق به خود او است، پخش می‌شود. او در این سخنرانی همچنین با تاکید بر اینکه مردم باید حق انتخاب داشته باشند، گفت: «دین به مردم حق انتخاب می‌‎دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گلبدین حکمتیار، از چهره‌های افراطی‌ در میان رهبران جهادی افغانستان قلمداد می‌‎شود. او پس از سال‌ها جنگ در برابر دولت‌های پیشین افغانستان و متحدان خارجی‌ آن‌ها، در سال ۲۰۱۷ و در نتیجه مذاکرات با دولت اشرف غنی، به روند صلح پیوست و وارد کابل شد. با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، حکمتیار در کابل ماند و تاکنون در آن شهر زندگی کرده است. این نخستین بار است که حکمتیار، از فرمان‌های محدودکننده طالبان در مورد زنان انتقاد می‌کند.

طالبان تاکنون در پاسخ به سخنان حکمتیار واکنش رسمی نشان نداده‌اند، اما یک حساب کاربری مربوط به محمد صادق عاکف، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در توییتر به سخنان حکمتیار واکنش نشان داد. صادق عاکف در این توییت نوشت که حکمتیار گذشته خودش از اسیدپاشی به دختران دانشجو را فراموش کرده است.

او همچنین افزود که حکمتیار در کمپ پناهجویان افغان در شمشتوی پاکستان، آن عده از مغازه‌داران را که به زنان نامحرم جنس می‌فروختند، زندانی می‌کرد. یک ساعت بعد، صادق عاکف توییت خود را حذف کرد.

گلبدین حکمتیار و اعضای حزب اسلامی که تحت امر او علیه دولت سوسیال دموکراتیک افغانستان در دهه هشتاد میلادی می‌جنگیدند، متهم‌اند که برای محروم کردن دانشجویان و دانش‌آموزان دختر، به صورت شماری از دختران اسید پاشیده‌اند. حکمتیار و هوادارانش همواره این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

طالبان در ۹ ماه سلطه بر افغانستان، چندین فرمان محدودکننده علیه زنان و دختران صادر کردند که در نتیجه آن، زنان از حق کار و دختران بالاتر از کلاس ششم از آموزش محروم شده‌اند.