اسرائیل، یوان چین را به ذخایر ارزی ۲۰۶ میلیارد دلاری‌اش اضافه کرد

تصمیم عربستان برای فروش بخشی از نفت صادراتی‌اش به یوان چین، چشم‌انداز این ارز را توسعه داده است

MARK RALSTON / AFP

بانک مرکزی اسرائیل بزرگ‌ترین تغییرات را در تخصیص ذخایر ارزی خود در بیش از یک دهه اخیر ایجاد و یوان چین را در کنار سه ارز دیگر به ذخایری اضافه کرده است. ذخایر ارزی اسرائیل سال گذشته برای اولین بار در تاریخ از مرز ۲۰۰ میلیارد دلار گذشت.

از سال جاری، ترکیب ذخایر ارزی از دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس به دلارهای کانادا و استرالیا و همچنین ین ژاپن و یوان چین گسترش خواهد یافت. اندرو ابیر، معاون رئیس کل بانک اسرائیل در مصاحبه‌ای گفت: «اضافه شدن این ارزها نشان‌دهنده تغییری در دستورالعمل‌ها و فلسفه سرمایه‌گذاری بانک مرکزی اسرائیل است.»

پس از مذاکراتی که کمیته پولی بانک مرکزی اسرائیل در سال گذشته انجام داد، پوند و ین پنج درصد و ارزهای کانادا و استرالیا هر کدام سه و نیم درصد از ذخایر ارزی این کشور را شکل خواهند داد. بر اساس گزارش سالانه بانک مرکزی اسرائیل که در پایان ماه گذشته منتشر شد، در رویکرد جدید، نسبت یوان برای سال ۲۰۲۲  حدود دو درصد تعیین شده است.

برای انطباق با این تغییرات، سهم یورو از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد - پایین‌ترین رقم در حداقل یک دهه اخیر - در حالی که دلار هم ۶۱ درصد از ذخایر خواهد بود که پیش‌تر ۶۶٫۵ درصد آن را در برمی‌گرفت. در مقابل، وزن پوند تقریبا دو برابر خواهد شد و به ۵ درصد خواهد رسید و به سطحی که آخرین بار در سال ۲۰۱۱ مشاهده شده بود، باز خواهد گشت.

ابیر گفت که افزایش «شگفت انگیز» در ذخایر ارزی اسرائیل باعث شد تا بانک مرکزی افق سرمایه‌گذاری خود را طولانی‌تر کند. او گفت که اسرائیل به دنبال حداکثری کردن بازدهی ذخایر ارزی‌اش است.

برنامه مداخلات ارزی که بیش از یک دهه پیش توسط استنلی فیشر، اقتصاد‌دان و نایب‌رئیس پیشین فدرال رزرو آمریکا برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی اسرائیل پیشنهاد شد، به بانک مرکزی اسرائیل کمک کرد تا ذخایری را جمع آوری کند که اکنون از یک سوم تولید ناخالص داخلی فراتر رفته است.

این ذخایر ارزی در پایان ماه مارس کمی بیش از ۲۰۶ میلیارد دلار بودند. فیشر  که تابعیت همزمان آمریکا و اسرائیل را دارد پیش از آنکه در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما بر صندلی دوم فدرال رزرو آمریکا بنشیند برای چندین سال ریاست بانک مرکزی اسرائیل را بر عهده داشت. او ایده تاسیس صندوق ذخیره ارزی با ارزهای متنوع را در اسرائیل اجرایی کرد.  

حال با این تغییرات جدید در تخصیص دارایی‌های ارزی، اسرائیل اقتصاد خود را با سایر نقاط جهان نزدیک‌تر می‌کند، اگرچه هنوز در یکی دیگر از ارزهای ذخیره اصلی جهانی یعنی فرانک سوئیس، سرمایه‌گذاری نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظرسنجی صندوق بین‌المللی پول درباره ترکیب ارزی ذخایر ارزی در کشورهای جهان نشان می‌دهد که در پایان سال گذشته یورو نزدیک به ۲۰ درصد، دلار کمی کمتر از ۵۹ درصد و پوند تقریباً پنج درصد بوده است. یوان اندکی از سه ماهه سوم افزایش یافت و به بالاترین حد خود یعنی ۲٫۷۹ درصد رسید.

در مقابل، سهم دلار به کمترین میزان از سال ۱۹۹۵ رسیده است که عمدتاً به نفع یورو، پوند، دلار کانادا و یوان بوده است. جنک در اوکراین و توقیف بسیاری از دارایی های ارزی روسیه به عنوان بخشی از تحریم‌های بین المللی، می تواند کشورها را وادار به تنظیم مجدد نسبت و سهم هر ارز در صندوق ذخایر خود کند.

چین هم در سال‌های گذشته تلاش کرده است تا واحد پول خود را به عنوان ارز قابل اعتماد در صندوق‌های ذخیره ارزی تثبیت کند. هرچند به دلیل مداخله موثر دولت چین در تعیین ارزش یوان و البته قابلیت تبدیل سخت‌تر آن به ارزهای دیگر سبب شده هنوز یوالن تا تبدیل شدن به ذخیره کاملا قابل اعتماد فاصله داشته باشد.

با این حال، گزارش‌های اخیر مبنی بر اینکه عربستان سعودی در حال مذاکره با پکن برای فروش‌ نفت به یوان این گمانه را ایجاد کرده است که استفاده جهانیاز یوان در مبادلات کالایی گسترش خواهد یافت.

بر اساس گزارش گروه گلدمن ساکس، کشورهای آمریکای لاتین در پنج سال گذشته نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار در دارایی‌های یوآن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تحلیلگران بانک وال استریت در گزارشی در ماه مارس گفتند که اسرائیل نیز «تغییرات کلیدی در تنوع بخشی» انجام داده و موارد بیشتری را اضافه کرده است.

هم‌اکنون سهم یوان از پرداخت‌های جهانی به حدود سه درصد رسیده است. 

سبد ارزی جدید اسرائیل همچنین منعکس کننده دگرگونی جریان‌های تجاری در این کشور است زیرا این کشور صنعت فناوری پررونق با گستره جهانی را توسعه داده و گاز طبیعی فراساحلی را برای خودکفایی و حتی صادرات سوخت کشف کرده است.

طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، در حالی که ایالات متحده همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری اسرائیل پیش از چین است، حجم کلی مبادلات اقتصادی اسرائیل با آسیا افزایش یافته و بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ تقریباً دو برابر شده است. در میان کشورهای اروپایی هم اسرائیل بیشترین روابط تجاری خود را با آلمان و سوئیس تنظیم کرده است.

بیشتر از اقتصاد