بایدن: شاید اوکراین مجبور شود در راستای توافق در مذاکرات به روسیه زمین بدهد

به گفته زلنسکی نیروهای روسیه در حال حاضر تقریبا یک پنجم اوکراین را اشغال کرده‌اند

بایدن پیش‌تر ادعا کرد پوتین با تصرف سرزمین‌هایی که زمانی مسکو بر آن حکومت می‌کرد، تلاش می‌کند اتحاد جماهیر شوروی سابق را بازسازی کند- MANDEL NGAN/ AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به‌صورت ضمنی درمورد ضرورت احتمالی واگذاری بخش‌هایی از سرزمین اوکراین به روسیه در جریان مذاکره برای پایان‌دادن به جنگ، اظهار نظر کرد.

جو بایدن روز جمعه، ۱۳ خرداد، در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید «آیا اوکراین برای دستیابی به صلح باید اراضی خود را واگذار کند؟» گفت: «از ابتدا گفته‌ام و همه با من موافق نبوده‌اند. این قلمرو آن‌ها است. من به آن‌ها نمی‌گویم که چه کاری باید انجام دهند و چه کاری را نباید انجام دهند.»

به گزارش نیویورک پست، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده ادامه داد: «اما به نظر من در نقطه‌ای از این خط، باید در اینجا با مذاکره به یک راه‌حل برسیم و من نمی‌دانم که این مستلزم چیست. من فکر نمی‌کنم کسی تا آن زمان بداند. اما در این میان، ما همچنان اوکراینی‌ها را در موقعیتی قرار می‌دهیم که بتوانند از خود دفاع کنند.»

این درحالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز پنجشنبه اعلام کرد نیروهای روسیه در حال حاضر تقریبا یک پنجم کشورش را اشغال کرده‌اند.

اهداف جنگی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، همچنان مبهم است، اما بایدن در ماه فوریه ادعا کرده بود که پوتین با تصرف سرزمین‌هایی که زمانی مسکو بر آن حکومت می‌کرد، تلاش می‌کند «اتحاد جماهیر شوروی سابق را بازسازی کند».

مقام‌های دولت بایدن پیش از این در مورد واگذاری اراضی اوکراین برای آرام کردن پوتین، اعلام آمادگی کرده بودند. برای مثال، کیت بدینگفیلد، مدیر ارتباطات کاخ سفید، در ماه مارس گفت که درباره این موضوع «پیش داوری» نخواهد کرد.

اما مشخص نیست که اوکراین واقعا حاضر است موافقت کند که مناطقی از خاکش جدا شود، یا خیر.

زلنسکی در ماه مارس در حالی که نیروهای اوکراینی با تلاش روسیه برای تصرف شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، مقابله می‌کردند، گفت: «تمامیت ارضی اوکراین باید تضمین شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی در مصاحبه‌ای که این هفته با نیوزمکس داشت، گفت: «ما حاضر نیستیم هیچ یک از سرزمین‌های خود را واگذار کنیم، زیرا سرزمین‌های ما سرزمین‌های ما هستند. این استقلال، حاکمیت ما است. مسئله این است. این چیزی نیست که بتوانیم روی آن توافق کنیم.»

اگرچه بایدن میلیاردها دلار کمک و تجهیزات نظامی آمریکا را به اوکراین سرازیر کرده، اما اغلب با دولت طرفدار غرب این کشور مخالف بوده است.

روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله نظامی کرد. حدود یک ماه پس از آن که بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که اگر روسیه یک تهاجم کوچک را آغاز کند، ایالات متحده پاسخ متفاوتی خواهد داد. اظهارنظری که مقام‌های اوکراینی را وحشتزده کرد، یکی از آن‌ها در آن زمان به CNN گفت که پوتین احساس ضعف می‌کند و ممکن است این نظر را مانند «چراغ سبز» برای حمله تلقی کند.

بنا بر گزارش‌ها، بایدن در ماه ژانویه مقام‌های اوکراینی را نیز عصبانی کرد، زیرا ظاهرا به زلنسکی گفته بود که برای خروج از کی‌یف آماده شود. امیلی هورنای، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید این گزارش را کاملا نادرست توصیف کرد. اما زلنسکی بعدا گفت که او پیشنهاد ایالات متحده برای انتقال او به مکان امن و این گفته‌ها را رد کرده است: «مبارزه اینجا است. من به مهمات نیاز دارم، نه سواری.»

اوکراین از سال ۲۰۱۴، با شورشیان تحت حمایت روسیه در مناطق دونتسک و لوهانسک که پس از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری طرفدار روسیه، استقلال خود را از کی‌یف اعلام کردند، جنگی با شدت کمتر آغاز کرده است.

دولت اوباما برخلاف دولت بایدن، قاطعانه گسترش سرزمینی روسیه را رد کرد. به‌طورکلی به الحاق کریمه به روسیه پس از همه‌پرسی مورد مناقشه سال ۲۰۱۴ صرفا با عنوان «تلاش برای الحاق» اشاره کرد.

بیشتر از جهان