دبیرکل سازمان ملل: جنگ در اوکراین همین حالا باید تمام شود

گوترش حمله روسیه به اوکراین را بحرانی جهانی چند‌سویه معرفی کرد که بر امنیت غذایی، انرژی و اقتصادی جهان تاثیر مخرب گذاشته است

برای مقابله با بحران غذایی غیر از ورود دوباره اوکراین و روسیه به بازارها راه‌حلی وجود ندارد - Jonathan NACKSTRAND / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با اشاره به ادامه جنگ در اوکراین و حمله روسیه به این کشور، خواهان اقدام سریع و قاطع جامعه بین‌‌المللی برای تضمین امنیت غذایی در جهان شد. به گفته دبیرکل سازمان ملل، این جنگ آسیب‌پذیرترین مردم و اقتصادهای جهان را هدف قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه ۱۱ خرداد در گزارشی به نقل از دبیرکل سازمان ملل نوشت: «جنگ در اوکراین، همین حالا باید تمام شود.»

 گوترش حمله روسیه به اوکراین را نقض «تمامیت ارضی» این کشور و مصداق سرپیچی از تعهدات «منشور سازمان ملل» دانست.

دبیرکل سازمان ملل، در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش در یک نشست خبری در استکهلم، پایتخت سوئد، حمله روسیه به اوکراین را یک بحرانی جهانی چند‌سویه معرفی کرد که بر روی امنیت غذایی، انرژی و وضعیت اقتصادی-مالی جهان تاثیر مخربی گذاشته است.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، ادامه جنگ در اوکراین، آسیب‌پذیریت افراد و اقتصاد‌های جهان را تحت فشار قرار داده است.

به گفته گوترش، هرچند وضعیت جنگی در اوکراین ادامه دارد، اما در عمل برای مقابله با بحران مواد غذایی در جهان هیچ راه‌حل موثری غیر از ورود دوباره اوکراین و روسیه به بازارهای وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه و اوکراین، در مجموع نزدیک به یک‌سوم عرضه جهانی گندم را در اختیار دارند و روسیه یکی از مهم‌ترین تامین کنندگان کود کشاورزی در جهان است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، بهای جهانی مواد غذایی، به ویژه غلات به شدت بالا رفت.

برخی از کشورهای صادرکننده غلات، به مانند هند نیز عرضه جهانی گندم را به دلیل نیازهای داخلی خود متوقف یا به شدت محدود کرده‌اند. همین امر هم به بالاتر رفتن بیشتر بهای مواد غذایی در جهان منجر شده است.

شنبه این هفته، خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی کرملین نوشت روسیه به نوبه خود آماده است تا راهی به منظور صادرات بدون مانع غلات، از جمله صادرات غلات اوکراین، از بنادر دریای سیاه، ایجاد شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، پیشتر به رهبران کشورهای اروپایی، از جمله فرانسه، آلمان و اتریش، گفته بود حاضر است در صورت لغو تحریم‌ها، امکان صادرات مجدد مواد غذایی از بنادر اوکراین را فراهم کند.

همزمان، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نیز روز چهارشنبه استفاده از مواد غذایی به عنوان «سلاح جنگی» را محکوم کرد و خواهان به کارگیری تمام تلاش‌ها بین‌المللی به منظور «تضمین حق جهانی غذا» شد.

بیشتر از جهان