وزیر خارجه اسرائیل: توافق با جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت نمی‌شناسیم

لاپید گفت اگر جمهوری اسلامی به‌دنبال جنگ با اسرائیل باشد، جنگ را در خاک خودش خواهد یافت

به باور وزیر خارجه اسرائیل، «پیمان ابراهیم» یک انفجار سیاسی بود -- AFP

روزنامه اورشلیم‌پست در گفتگویی با یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، به بررسی برخی از مهمترین موضوع‌‌های سیاست خارجی اسرائیل پرداخت. لاپید در این گفتگو، که روز چهارشنبه اول ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد، در ارتباط با موضع اسرائیل نسبت به توافق احتمالیِ میان کشورهای غربی و جمهوری اسلامی ایران، آینده عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان سعودی و همچنین نقش ایالات متحده آمریکا در فرایند عادی‌سازی روابط دو کشور سخن گفت.

به گفته وزیر خارجه اسرائیل، اگر توافق جدیدی میان کشورهای غربی با جمهوری اسلامی ایران منعقد شود، این توافقِ احتمالی مورد تایید اسرائیل نخواهد بود. او در توضیح نظرش به خبرنگار اورشلیم پست چنین گفت:«چنان توافقی در مورد اسرائیل صدق نخواهد کرد و ما هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم تا ایران به کشوری هسته‌ای، یا کشوری در آستانه‌ای هسته‌ای شدن، تبدیل نشود.»

به‌گزارش اورشلیم‌پست، اظهارات یائیر لاپید را باید در نسبت با اقدام‌هایی در این زمینه سنجید که ناظران بین‌المللی انجام دادن‌شان را به اسرائیل نسبت می‌دهند. خبرنگار اورشلیم‌پست به برخی از این اقدام‌ها نیز اشاره کرد. از منظر این خبرنگار حذف هدفمند حسن صیاد خدایی، یکی از افسرهای ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران، بمباران یک مقر نظامیِ واقع در کرمانشاه به‌وسیله هواپیماهای بدون سرنشین در اسفند ماه گذشته و همچنین حمله پهبادی به تاسیسات پارچین در هفته گذشته از جمله این موارد به‌حساب می‌آیند.

به‌گزارش اورشلیم‌پست، لاپید در مورد هیچ‌یک از موارد فوق اظهار نظر نکرد اما در پاسخ به پرسش خبرنگار این روزنامه اسرائیلی مبنی بر اینکه دولت اسرائیل چه اقدام‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد داد، گفت جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که می‌تواند جنگ را به مرزهای اسرائیل بکشاند ولی، به گفته لاپید، «قرار نیست چنین اتفاقی رخ دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این منظر، شاید بتوان رزمایش نظامی ارتش اسرائیل، با عنوان «ارابه‌های آتش» را مهمترین اقدام رسمی اسرائیل در زمینه مقابله با جمهوری اسلامی ایران به‌شمار آورد. این رزمایش، که تا روز سوم ژوئن ادامه خواهد داشت، بزرگ‌ترین رزمایش ارتش اسرائیل طی چند دهه گذشته است که یکی از هدف‌های مهم آن را شبیه‌سازی حمله به جمهوری اسلامی ایران، تاسیسات هسته‌ای آن و همچنین هدف قرار دادن شبه‌نظامی‌های متحد حکومت ایران، از جمله حزب‌الله لبنان، تعیین کرده‌اند.

لاپید در ادامه سخنانش در این رابطه گفت توافق با جمهوری اسلامی ایران «در سال‌های گذشته» قابل فهم بود، اما توافق‌هایی از جنس توافق سال ۲۰۱۵ نمی‌تواند سد راه «این حکومت» شود. او نظر نهایی‌اش درباره رویکرد اسرائیل به حکومت ایران را چنین بیان کرد:«اگر ایرانی‌ها بخواهند جنگ را به مرزهای ما بیاورند، آن را درون خاک خودشان پیدا خواهند کرد؛ اما اگر بخواهند از جنگ پرهیز کنند، ما نیز از جنگ پرهیز خواهیم کرد.»       

بخشی از گفتگوی یائیر لاپید به چشم‌انداز روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی اختصاص داشت. او، که پیش‌تر در روز ۳۰ ماه مه ۲۰۲۲ نیز نسبت به آینده مذاکرات میان اسرائیل و عربستان سعودی ابراز امیدواری کرده بود، به اورشلیم پست گفت مذاکرات میان دو کشور در جهتی مثبت حرکت می‌کند و برقراری روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و عربستان سعودی تنها از طریق برداشتن «گام‌هایی کوچک» قابل تصور است. از این‌رو، به‌باور لاپید فرایند عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی یک فرایند «زمان‌بر» خواهد بود.

به گفته یائیر لاپید، تحقق «پیمان ابراهیم»، که عادی‌سازی روابط اسرائیل با چهار کشور عربی را در پی داشت، در زمان خودش نوعی انفجار سیاسی به حساب می‌آمد و به تبع آن سفارتخانه‌های اسرائیل در کشورهایی افتتاح شد که دولت اسرائیل، به نقل از لاپید، «هرگز رویای آن را هم به چشم نمی‌دید.»

وزیر خارجه اسرائیل گفت به علت دستاوردهای اسرائیل در زمینه‌های امنیتی، مهندسی آب و همچنین حوزه انرژی بسیاری از کشورها مایل‌اند روابط‌شان با اسرائیل را عادی‌سازی کنند. او در این مورد گفت:«ما در بسیاری از موارد مذکور، ابرقدرت هستیم و بیش از آن نیز تمایل داریم تا دستاوردهای‌مان را به اشتراک بگذاریم.»