کارشناسان سازمان ملل: طالبان با تهدید داعش و جبهه‌های مقاومت مواجه‌اند

«عقب‌نشینی طالبان از وعده‌هایشان ناشی از آشفتگی و از هم‌گسیختگی در میان رهبران این گروه است»

طالبان نیروهایش را از استان‌های مختلف افغانستان برای جنگ به پنجشیر می‌فرستد- WAKIL KOHSAR / AFP

 

واشنگتن پست روز جمعه به نقل از کارشناسان سازمان ملل متحد، نوشت که طالبان به این دلیل روابط نزدیکش با القاعده را حفظ کرده که با تهدید از سوی داعش و نیز نیروهای مقاومت مردمی در افغانستان مواجه است. این کارشناسان از آشفتگی و چندپارگی میان رهبری طالبان سخن گفتند و مدعی شدند که عقب‌نشینی‌ طالبان از وعده‌هایش به جامعه جهانی ناشی از تنش‌های درونی میان رهبران این گروه است.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود که روز پنجشنبه، ۱۲ خرداد، منتشر شد، گفتند که طالبان برای انتقال از یک شورش به یک ساختار حکومتی رسمی تلاش می‌کند؛ اما در میان آن‌ها تندروهایی هستند که در خشونت و افراط‌گرایی از دیگران پیشتازند. به باور این کارشناسان، دلیل اینکه تلاش طالبان برای به رسمیت شناخته شدن و جذب حمایت کشورهای غربی هنوز ناکام مانده، این است که این گروه نتوانسته است دولتی به نمایندگی از تمام مردم افغانستان تشکیل دهد. نقض حقوق زنان و اعمال محدودیت‌های پیاپی بر آنان نیز یکی از عوامل شمرده می‌شود.

بر اساس گزارش هیئت نظارت بر تحریم‌های طالبان در سازمان ملل، رهبران این گروه ۴۱ فرد را که نامشان در فهرست سیاه تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد، یا در کابینه یا در مناصب بالا به کار گرفته است و بیشتر آن‌ها از گروه قومی پشتون‌اند.

کارشناسان سازمان ملل در این گزارش گفته‌اند: «معضل اصلی این است که جنبشی با یک ایدئولوژی انعطاف‌ناپذیر چگونه می‌تواند با جامعه‌ای که در ۲۰ سال گذشته تکامل یافته است، تعامل کند.» این گروه می‌افزاید: «فشارهای بیشتر در افغانستان حول محور قدرت، منابع و تقسیم‌های منطقه‌ای و قومی است که طالبان در مورد آن‌ها با مردم کنار نیامده‌ است.»

با وجود این، به گفته کارشناسان سازمان ملل، طالبان به توانایی خود برای کنترل افغانستان اطمینان دارد و معتقد است اگر برای افغانستان یک دولت در تبعید به وجود نیاید و مقاومت داخلی جدی وجود نداشته باشد، جامعه جهانی سرانجام دولت این گروه را به رسمیت می‌شناسد؛ «حتی اگر آن‌ها به مردم و جامعه جهانی هیچ امتیاز قابل‌توجهی ندهند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که طالبان در هراس از قدرت گرفتن داعش و تشدید حملات نیروهای مقاومت مردمی در افغانستان، روابطش با گروه‌های تروریستی به ویژه القاعده را حفظ کرده است. از طرفی، با گرم شدن هوا، ممکن است جنگ تشدید شود؛ زیرا هم داعش و هم نیروهای مقاومت علیه نیروهای طالبان وارد عمل می‌شوند.

هرچند کارشناسان سازمان ملل داعش و القاعده را دست‌کم تا سال ۲۰۲۳ در اجرای حملات فرامرزی ناتوان می‌دانند، کشورهای همسایه افغانستان همچنان از حضور القاعده و برخی دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران‌اند.

کارشناسان سازمان ملل هسته اصلی روابط طالبان با القاعده را شبکه حقانی، می‌دانند. این هیئت تصریح می‌کند: «شبکه حقانی هنوز به عنوان نزدیک‌ترین رابط با القاعده در میان طالبان تلقی می‌شود و روابط طالبان و القاعده نیز نزدیک است.» در این گزارش، به حضور ایمن الظواهری، رهبر اصلی القاعده، در شرق افغانستان، نیز اشاره شده است.

شبکه حقانی یک گروه اسلامگرای ستیزه‌جو در میان طالبان است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به‌سرعت کنترل ادارات و وزارتخانه‌های کلیدی و امنیتی را در دست گرفت. در حال حاضر، وزارت داخله (کشور)، اداره اطلاعات (استخبارات)، اداره گذرنامه و وزارت مهاجران در کنترل شبکه حقانی است. به گفته کارشناسان سازمان ملل، این گروه در حال حاضر تامین بخش اعظم امنیت کابل را در اختیار دارد.

در این گزارش، به حملات جبهه‌های مقاومت مردمی علیه طالبان نیز چنین اشاره شده است: «ظهور جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان متشکل از نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان، طالبان را به اتخاذ تدابیر تهاجمی سوق داده است.» کارشناسان به شورای امنیت سازمان ملل گزارش داده‌اند که طالبان برای مقابله با داعش و جبهه‌های مقاومت، دست‌کم سه گردان ویژه به نام «یگان‌های سرخ» تشکیل داده و در جست‌وجوی افراد مظنون به فعالیت‌‌های ضد طالبانی است.