احداث بزرگترین نیروگاه حرارتی خورشیدی جهان در عربستان

عربستان سعودی با احداث بزرگترین نیروگاه حرارتی خود، در مسیر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای حرکت می‌کند

عربستان سعودی اعلام کرده که می‌خواهد تا سال ۲۰۶۰ نشر گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند _ AFP Photo/FAYEZ NURELDINE

عربستان سعودی با همکاری شرکت آمریکایی گلس پوینت، بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی خورشیدی جهان را احداث می‌کند؛ نیروگاهی که قرار است برای تامین انرژی مورد نیاز در صنایع آلومینیوم مورد استفاده قرار گیرد. 

عربستان سعودی با استفاده از انرژی تولید شده در این نیروگاه حرارتی که آن را با همکاری شرکت گلس به دنبال آن است تا هدف‌گذاری خود در زمینه کاهش انتشار کربن در راستای توسعه پایدار را پیش ببرد. صنایع آلومینیوم که تامین انرژی آنها از طریق این نیروگاه صورت خواهد گرفت، برای محصولاتی در حوزه صنایع خودروسازی، رایانه و تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فوربس در این زمینه نوشت که شرکت گلس پوینت زمان دقیق تکمیل این نیروگاه را اعلام نکرده اما توضیح داده که ساخت این نیروگاه‌ می‌تواند ماه‌ها زمان ببرد.

سال گذشته دولت عربستان سعودی از طرح‌هایی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی این کشور رونمایی کرد. عربستان سعودی اعلام کرده که می‌خواهد تا سال ۲۰۶۰ نشر گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند. در این زمینه پیش‌بینی شده برای اجرای بخشی از طرح‌های موردنظر در این حوزه، بیش از ۱۸۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

این کشور پیش از این اعلام کرده بود می‌خواهد از طریق رویکردی به نام «اقتصاد مدور کربن»، نشر کربن خود را به صفر برساند. تمرکز در این رویکرد بر کاهش، استفاده مجدد، بازیافت و حذف کربن قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌طور که فوربس نوشته است، راه‌اندازی این نیروگاه حرارتی نه تنها برای عربستان که برای جهان به دلیل کاهش سطح انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مفید است. در عین حال تلاش برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، صنایع را در مسیری قرار می‌دهد که ملزم می‌شوند ساختارهای صنعتی خود را مورد تجدیدنظر قرار دهند.

راه‌اندازی نیروگاه حرارتی عربستان سعودی با همکاری شرکت گلس پوینت، به شرکت معدنی عربستان سعودی کمک می‌کند که سهم خود از کاهش گازهای گلخانه‌ای را به میزان چهار درصد کاهش دهد. سال گذشته عربستان سعودی اعلام کرد برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای با بیش از ۱۰۰ کشور همراه می‌شود که قرار است تغییرات اقلیمی را کنترل کنند.

شرکت گلس پوینت برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ یک نیروگاه حرارتی خورشیدی را در کالیفرنیا راه‌اندازی کرد. سپس یک نیروگاه را در سال ۲۰۱۲ در عمان تاسیس کرد که هم‌اکنون به صورت روزانه به تولید انرژی مشغول است.

اما تلاش برای استفاده از انرژی‌های غیرفسیلی در عربستان سعودی از سال‌ها قبل آغاز شده است. سال گذشته این کشور بزرگترین نیروگاه برقی بادی منطقه را راه‌اندازی کرد. هزینه ساخت این نیروگاه که ارزان‌ترین برق از این منبع پاک را در جهان تولید می‌کند، حدود ۵۰۰ میلیون دلار و ظرفیت تولید آن ۴۰۰ مگاوات برق اعلام شد. این نیروگاه با همراهی شرکت تولید برق از منابع تجدیدپذیر «ای‌دی‌اف» فرانسه و «مصدر» امارات در طول حدود دو سال و نیم ساخته شد.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ تولید برق خورشیدی خود را نسبت به سال قبل آن به پنج برابرافزایش داد و به یک تراوات ساعت رساند.

همچنین حدود پنج سال قبل نیز این کشور با همکاری ژاپنی‌ها به دنبال راه‌اندازی یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۲۰۰ گیگاوات برق بود، طرحی که پیش‌بینی شده بود تا سال ۲۰۳۰ به بهره‌برداری برسد. در آن زمان عربستان سعودی اعلام کرد برای احداث نیروگاه خورشیدی با همکاری ژاپنی‌ها، قراردادی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار میان این کشور و سافت‌ بانک به امضا رسید. 

بیشتر از جهان