همراهی آمریکا با اروپایی‌ها در صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس

ایران هشدار داد که به هرگونه «اقدام غیرسازنده» در شورای حکام آژانس پاسخ «قاطعانه و متناسبی» خواهد داد

رافائل گروسی اعلام کرد جمهوری اسلامی همچنان به پرسش‌های آژانس درباره ذرات اورانیوم مشکوک پاسخ قابل قبولی نداده است- JOE KLAMAR/ AFP

در آستانه برگزاری نشست شورای حکام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، ایالات متحده آمریکا تایید کرد که در حمایت از قطعنامه توبیخی علیه جمهوری اسلامی ایران با اروپایی‌ها همراهی می‌کند. این قطعنامه مصرانه از ایران می‌خواهد که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و پیگیری صدور آن درحالی است که تهران هشدار داده چنین اقدامی می‌تواند روند جاری دیپلماتیک را به شکست بکشاند. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود در روز پنجشنبه، ۱۲ خردادماه، گفت: «می‌توانیم تایید کنیم که قصد داریم در پیگیری صدور قطعنامه‌ای متمرکز بر ضرورت همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بریتانیا، فرانسه و آلمان بپیوندیم.»

او با اشاره به تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که براساس آن، ایران نتوانسته است پاسخ‌های قابل قبولی به پرسش‌های این نهاد یدهد و این مسئله «نگرانی‌های بسیار جدی‌ ایجاد کرده است».

پرایس افزود: «پایبندی کامل ایران به تعهدهای الزام‌آور قانونی آن کشور تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ضروری است.»

پیش‌تر سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز چهارشنبه خود، درباره هرگونه «اقدام غیرسازنده» در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده و گفته بود که ایران به آن پاسخ «قاطعانه و متناسبی» خواهد داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رویارویی احتمالی میان ایران و طرف‌های غربی برجام، درحالی است که مذاکرات احیای توافق برجام چند ماه اخیر در عمل به بن‌بست رسیده و متوقف مانده است. به گفته مقام‌های غربی و ایرانی مذاکرات درحال حاضر تنها به تبادل برخی پیام‌های غیررسمی میان ایران و ایالات متحده در راستای حل اختلاف‌های باقی‌مانده تبدیل شده است.

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران که روزهای گذشته منتشر شد، اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران همچنان به پرسش‌های آن نهاد ناظر درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در سه مکان‌ اعلام نشده، پاسخ قابل قبولی ارائه نکرده است. موضوع ذرات اورانیوم مشکوک چند سال است که در گزارش‌های فصلی آژانس مطرح می‌شود و جمهوری اسلامی هربار، تنها وعده‌هایی برای شفاف‌سازی آن داده بود، اما مقام‌های ایرانی به‌تازگی با این ادعا که به تمام پرسش‌های آژانس پاسخ داده‌اند، خواستار بسته‌شدن پرونده مرتبط با این موضوع، شدند. 

دولت جو بایدن از زمان آغاز ریاست جمهوری او در ژانویه سال ۲۰۲۱  به‌دنبال رسیدن به توافق با جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات احیای برجام بوده و به‌همین‌دلیل در نشست‌های قبلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به‌صورت فصلی برگزار می‌شود، از صدور قطعنامه توبیخی یا تنبیهی برای محکومیت ایران خودداری کرده. به‌تبعیت از آمریکا، اروپایی‌ها نیز هر فصل از پیگیری تصویب قطعنامه علیه ایران عقب‌نشینی کرده‌اند.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ششم تا دهم ژوئن (۱۶ تا ۲۰ خرداد) در مقر آن سازمان، در وین، پایتخت اتریش، برگزار خواهد شد.