اوپک‌پلاس تولید نفت خام را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد

این تصمیم اوپک‌پلاس همراستا با رویکرد اتحادیه اروپا در مورد تحریم نفت روسیه قرار دارد

نشست بعدی اوپک‌پلاس روز ۳۰ ژوئن برگزار خواهد شد -- AFP

گروه اوپک‌پلاس موافقت کرد که، با افزایشی ۵۰ درصدی، تولید نفت خام خود را در ماه ژوئیه به ۶۴۸ هزار بشکه در روز برساند. علت این تصمیم اوپک‌پلاس، که در جریان جلسه‌ مجازیِ روز پنجشنبه ۲ ژوئن ۲۰۲۲ گرفته شد، به رویکرد اتحادیه اروپا به‌منظور ممنوعیت واردات بخشی از نفت روسیه برمی‌گردد. این گروه همچنین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای این گروه در ۳۰ ژوئن بار دیگر گرد هم جمع می‌شوند و پویایی بازار نفت را مورد بررسی قرار خواهند داد.

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تا تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کند که تحریم‌های حوزه انرژی از جمله مهمترین این موارد به‌حساب می‌آید. با این‌وجود وابستگی کشورهای اروپایی، خاصه آلمان در مقام بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، به انرژی‌های روسی تحقق این رویکرد اتحادیه اروپا را با موانعی جدی روبه‌رو کرده است. به همین دلیل اتحادیه اروپا و متحد اصلی‌اش، ایالات متحده آمریکا، در حال تلاش‌اند تا جایگزین‌هایی برای انرژی‌های روسی بیابند. از این‌جهت کشورهای عربی، به‌خصوص عربستان سعودی و امارات متحده عربی، یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه به‌حساب می‌آیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر با پایان گرفتن محدودیت‌های دوران همه‌گیری کرونا، به‌نظر می‌رسد که اقتصاد کشورهای صنعتی فعال‌تر شده و به همان نسبت نیاز به مصرف انرژی افزایش یافته است. به‌عنوان مثال، چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان را دارد و همچنین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در جهان محسوب می‌شود، محدودیت‌های دوران همه‌گیری کرونا را کاهش داده، که از نظر بسیاری از تحلیل‌گرهای اقتصادی، تقاضای بیشتر خرید نفت خام را به همراه خواهد داشت.

به این ترتیب، وزرای شرکت‌کننده در نشست اوپک‌پلاس در بیانیه پایانی این گروه بر اهمیت «ثبات و تعادل» بازار «نفت خام و محصولات پالایش شده» تاکید کردند؛ موضوعی که غیاب نسبی آن در ماه‌های گذشته در بازار نفت خام دیده می‌شد. به‌عنوان مثال در ماه مارس ۲۰۲۲ قیمت هر بشکه نفت خام به ۱۴۰ دلار رسید و در حال حاضر نیز، تحت تاثیر تصمیم اتحادیه اروپا به‌منظور تحریم نفت روسیه، قیمت هر بشکه نفت خام به بیش از ۱۲۳ دلار رسیده است.

با این‌حال برخی تحلیل‌گرها بر این باورند که افزایش تولید نفت خام از سوی کشورهای عضو اوپک‌پلاس، به‌خصوص عربستان سعودی که وعده افزایش تولید را نیز داده است، می‌تواند به سقوط بهای نفت منجر شود و قیمت هر بشکه نفت خام را به زیر ۱۱۳ دلار برساند؛ موضوعی که می‌تواند با توجه به آغاز فصل تابستان و فعال‌تر شدن صنعت گردشگری، کمی از نگرانی‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی درباره افزایش قیمت سوخت را کاهش دهد.

بیشتر از اقتصاد