فایننشال تایمز: عربستان در صورت کاهش منابع نفت روسیه، تولید را افزایش می‌دهد

پیش‌بینی می‌شود، در صورت افزایش تولید عربستان بهای نفت به کمتر از ۱۱۳ دلار در هر بشکه سقوط کند

فایننشال تایمز  از احتمال همراهی امارات متحده عربی برای افزایش تولید نفت در کنار عربستان خبر داده است _ Saudi Aramco

عربستان سعودی که در نشست‌های اخیر اوپک پلاس در مقابل تقاضاهای جهانی برای افزایش تولید و عرضه نفت به بازارهای جهانی مقاومت کرده بود، به گزارش فایننشال‌تایمز می‌توانند در صورت کاهش منابع نفت روسیه در بازار در نتیجه تحریم‌ها علیه این کشور، تولید خود را افزایش دهد. بهای نفت پس از ۱۲۰ دلار برای هر بشکه عبور کرده است و نگرانی‌ها درباره افزایش بهای سوخت در فصل سفرهای تابستانی در آمریکا و اروپا بیشتر شده است.

در روزهای گذشته با توجه به توافق اتحادیه اروپا برای تحریم نفت روسیه در این اتحادیه، قیمت جهانی نفت به ۱۲۳ دلار رسید. طبق این توافق که گامی در جهت اعمال فشار حداکثری بر روسیه اعلام شد، اتحادیه اروپا مقرر کرد دوسوم واردات نفت روسیه به این اتحادیه قطع شود. این تصمیم با مذاکرات مقام‌های ایالات متحده با ریاض هم‌زمان بود و به نظر می‌رسد احتمال سفر جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی نیز افزایش یافته است.

حالا پس از این تحولات، نشست اوپک پلاس محل تصمیم‌های جدیدی خواهد بود که می‌تواند مسیر را برخلاف آنچه در ماه‌های گذشته میان رهبران این اجلاس یعنی روسیه و عربستان سعودی جریان داشت، تغییر دهد. 

حالا فایننشال تایمز گزارش داده است که عربستان سعودی آماده است در صورت تصمیم روسیه برای کاهش عرضه نفت، تولید و عرضه خود به بازارهای جهانی را افزایش دهد. تصمیم‌های رهبران اوپک پلاس در نشست روز پنجشنبه (دوم ژوئن) می‌تواند قیمت نفت در بازارهای جهانی را به میزان قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار دهد. در این زمینه، پیش‌بینی می‌شود که در صورت اجرای تصمیم عربستان سعودی برای افزایش عرضه نفت، قیمت‌‌ جهانی نفت به کمتر از ۱۱۳ دلار در هر بشکه سقوط کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فایننشال تایمز در حالی از اعلام آمادگی عربستان سعودی برای افزایش عرضه نفت خبر می‌دهد که مقام‌هایی از ریاض و واشنگتن به‌تازگی با یکدیگر دیدار کرده‌اند. طبق گمانه‌زنی‌ها، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به‌زودی سفری به عربستان سعودی خواهد داشت. این اقدام‌ها که در راستای کاهش و رفع تنش‌ها میان دو کشور صورت می‌گیرد، حالا نتایج خود را بر تصمیم‌های ریاض در نشست اوپک پلاس نشان می‌دهد.

پیش از این، آمریکا و دولت‌های اروپایی از اوپک پلاس خواسته بودند تولید و عرضه خود را افزایش دهد اما به دلیل مخالفت رهبران این گروه، این خواسته محقق نشده بود.

فایننشال تایمز همچنین از احتمال همراهی امارات متحده عربی برای افزایش تولید نفت در کنار عربستان نیز خبر داده است. این در حالی است که بیش از یک هفته قبل، وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرده بود برای مهار بازارهای نفت، راهکاری پیش رو نیست و در عین حال، کمبود نفت هم در بازار وجود ندارد. پیش از این، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده بود که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در صورت تولید بیشتر نفت می‌توانند به آرام کردن بازارهای نفت کمک کنند.

حالا تصمیم‌های اخیر اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی روسیه از یک سو و احتمال افزایش عرضه نفت عربستان سعودی برای همراهی با غرب از سوی دیگر، می‌تواند مسکو را بیش‌ازپیش در تنگنا قرار دهد. طبق برآورد اندیشکده اقتصادی بروگل، کشورهای اتحادیه اروپا پیش از این روزانه حدود ۴۵۰ میلیون یورو برای نفت روسیه می‌پرداختند.

بیشتر از اقتصاد