مانور هوایی اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران

برنامه‌های اسرائیل برای حمله احتمالی به ایران به دلیل تاخیر در تحویل هشت سوخت‌رسان جدید شرکت بوئینگ به تاخیر افتاده است

استفاده از ناوگان سوخت‌رسانی هوایی اسرائیل نشان می دهد که اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است- AFP

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های عربی، جنگنده‌های اف-۱۵، اف-۱۶ و اف-۳۵ اسرائیلی رزمایش بزرگی را انجام دادند که شامل تمرین سوخت‌گیری در هوا بوده است. با توجه به تمرین سوخت‌گیری در آسمان، این احتمال وجود دارد که اسرائیل به دنبال آمادگی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران باشد.

روزنامه ایلاف به نقل از یک منبع عربی ناشناس، گزارش داد که این مانور گسترده بر فراز دریای مدیترانه انجام شده است. مقامات دفاعی اسرائیل هنوز در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.

به دلیل مسافت طولانی، انجام یک حمله هوایی در داخل ایران و برگشت نیازمند سوخت کافی است که این موضوع خود مستلزم سوخت‌گیری هواپیماهای اسرائیلی در آسمان یا یافتن یک پایگاه هوایی در نزدیکی ایران است.

برنامه‌ریزان نظامی اسرائیل معتقدند که برای هرگونه حمله به ایران باید پروازهای متعدد علیه برخی سایت‌ها، مانند تأسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم فردو انجام شود که نیاز به سوخت‌گیری سریع دارد.

استفاده از ناوگان سوخت‌رسانی هوایی قدیمی اسرائیل نشان می دهد که اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است. اسرائیل به‌ ندرت هواپیماهای سوخت‌رسان را در رزمایش‌ها به کار می‌گیرد، اما گاهی از آن‌ها برای نمایش به جهان استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۳، هواپیماهای سوخت‌رسان در هوا، به‌عنوان بخشی از یک رزمایش بزرگ که تقریباً تمام اسکادران‌های هوایی در آن تمرین می‌کردند برای حمله به یک هدف دوربرد، مورد استفاده قرار گرفتند. در آن زمان، نیروهای دفاعی اسرائیل ویدئوهایی را در یوتیوب منتشر کردند که نشان می‌داد جنگنده‌های اف-۱۵ و اف-۱۶ این کشور در نزدیکی یونان و در هوا سوخت‌گیری می‌کنند. طبق گزارش‌های آن زمان، این کلیپ‌ها اولین باری بود که ارتش اسرائیل ویدئوهایی را منتشر می‌کرد که قابلیت سوخت‌گیری در هوا را نشان می‌داد.  

با این حال، گزارشی در نیویورک تایمز در ماه گذشته نشان داد که برنامه‌های اسرائیل برای حمله احتمالی به ایران به دلیل تاخیر در تحویل هشت سوخت‌رسان جدید بوئینگ KC-۴۷ به تاخیر افتاده است و انتظار می‌رود تحویل این محموله حداقل تا اواخر سال ۲۰۲۴ طول بکشد . قرارداد ۲.۴ میلیارد دلاری برای هشت هواپیما در ماه مارس امضا شد.

اسرائیل صریحاً با توافق هسته‌ای ایران مخالف است. اما جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پس از خروج دونالد ترامپ از این توافق در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌ها، می‌خواهد دوباره به آن بپیوندد.