توافق تجارت آزاد ارزش تجارت امارات و اسراییل را ۱۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد

وزیر بازرگانی امارات امضا این توافق را «فصلی تازه در تاریخ خاورمیانه» توصیف کرد

پیش‌بینی می‌شود نزدیک به یک هزار شرکت اسرائیلی تا پایان سال ۲۰۲۲ در امارات متحده عربی مستقر شوند _ توییتر وزیر بازرگانی امارات

بزرگ‌ترین قرارداد تجاری میان اسرائیل و امارات متحده عربی با هدف افزایش سطح تجارت دوجانبه سالانه به بیش از ۱۰ میلیارد دلار، به امضا رسید تا به گفته ثانی احمد الزیودی، وزیر بازرگانی امارات، «فصل تازه‌ای در تاریخ خاورمیانه» آغاز شود.

در فاصله کمتر از دو سال از عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی، هدف‌گذاری‌های تازه‌ای در حوزه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور صورت گرفت. حجم تجارت میان این دو کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۷۵ میلیون دلار بود و در سال ۲۰۲۱ به ۸۸۵ میلیون دلار رسید. حالا طبق توافق جدیدی که به امضای دو طرف رسید، قرار است ارزش روابط تجاری اسرائیل و امارات طی پنج سال، به بیش از ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی، مذاکرات مربوط به توافق تجارت آزاد که از نوامبر ۲۰۲۱ در جریان بود، پس از چند مرحله بحث و گفت‌وگو، در نهایت روز سه‌شنبه (۱۰ خرداد) در دبی به امضای دو طرف رسید.  

طبق این قرارداد که بزرگ‌ترین قرارداد تجاری اسرائیل با یک کشور عربی به شمار می‌رود، حدود ۹۶ درصد کالاهای اسرائیلی از موانع تعرفه‌ای خارج می‌شوند. رویترز در این زمینه نوشت که این توافق تعرفه برخی کالاها از جمله مواد غذایی، دارو، الماس، جواهرات، کود و سایر مواد شیمیایی را کاهش داده است. بر این اساس، تعرفه عمده کالاها بلافاصله و تعرفه برخی دیگر از گروه‌های کالایی در طول سه تا پنج سال حذف می‌شوند و سایر کالاها هم کاهش تعرفه خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دوریان باراک، رئیس اتاق بازرگانی امارات و اسرائیل، پیش‌بینی می‌شود که با امضای این توافق، نزدیک به یک هزار شرکت اسرائیلی تا پایان سال ۲۰۲۲ در امارات متحده عربی مستقر شوند تا از این محل، با کشورهایی در منطقه آسیای جنوبی و خاورمیانه تجارت کنند.

ثانی احمد الزیودی، وزیر بازرگانی امارات، نیز اعلام کرد که این توافق به تسریع رشد و ایجاد شغل منجر می‌شود و در عین حال، آغازگر دوران جدیدی از صلح، ثبات و رفاه در سراسر منطقه خواهد بود.

جان مدوید، از سرمایه‌گذاران در حوزه فناوری اسرائیل، نیز از این توافق تجاری به عنوان رکنی مهم در جهت افزایش اعتماد میان دو کشور یاد کرد و گفت: «اعتماد چیزی نیست که به‌سرعت رخ دهد؛ اما فکر می‌کنم اقدام‌هایی که در این سطح صورت می‌گیرد، به فرصت‌‌های تجاری فوق‌العاده‌ای تبدیل می‌شود.»

امارات متحده عربی به‌تازگی با هند هم یک قرارداد مشارکت جامع امضا کرده است و انتظار می‌رود که این توافق در ۱۰ سال آینده، ۱.۷ درصد به تولید داخلی امارات اضافه کند. هند دومین شریک اقتصادی غیرنفتی امارات با حجم مبادلات تجاری بالغ بر ۴۳ میلیارد دلار است.

این کشور عربی همچنین در حال مذاکره برای انعقاد پیمان‌های تجاری دوجانبه با چندین کشور دیگر از جمله اندونزی و کره جنوبی است.

گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان اسرائیل و امارات متحده عربی از نتایج عادی‌سازی روابط این دو کشور پس از امضای پیمان ابراهیم است. این توافق‌ در سال ۲۰۲۰، با میانجی‌گری دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، میان این دو کشور حاصل شد.

بیشتر از اقتصاد