نفتالی بنت شواهد سوءاستفاده ایران از اسناد محرمانه آژانس را منتشر کرد

«ایران اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دزدید و از آن اطلاعات برای دور زدن نظام‌مند بازرسی‌های هسته‌ای استفاده کرد»

در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته آینده، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، با انتشار مدارکی، گزارش اخیر روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» مبنی‌بر دستیابی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته و سوءاستفاده از آن‌ها را تایید کرد.

وال‌استریت ژورنال هفته گذشته براساس مدارکی که از «مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی خاورمیانه‌ای» دریافت کرده بود، در گزارشی مدعی شد بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ میلادی، درحالی که آژانس مشغول بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود، مقام‌های ایرانی با دستیابی به اسناد محرمانه این نهاد بین‌المللی، براساس محتوای اسناد، روایت‌هایی را جعل کرده و از آن‌ها برای لاپوشانی فعالیت‌های مشکوک خود در راستای ساخت سلاح اتمی و گمراه‌کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استفاده کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنت روز سه‌شنبه، دهم خردادماه، در حساب توییتر خود انیمیشنی طنزآمیز منتشر کرد که نیروهای اطلاعاتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران را درحال به‌دست‌آوردن اسناد و سپس پنهان‌کردن شواهد فعالیت‌های هسته‌ای خود از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویر کشیده است. در انتهای ویدیو نیز در پیامی بر «دروغ‌گفتن جمهوری اسلامی درمورد برنامه هسته‌ای ایران» تاکید می‌شود.

نخست‌وزیر اسرائیل ضمن انتشار این ویدیو، نوشت: «ایران اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دزدید و از آن اطلاعات برای دور زدن نظام‌مند بازرسی‌های هسته‌ای استفاده کرد. ما از کجا می‌دانیم؟ چون نقشه فریبکاری ایران را در دست داریم. آن درست در این‌جاست:...» 

او در ادامه توییتش فایل‌های مربوط به اسناد مرتبط را که در اختیار اسرائیل قرار دارد، ازطریق لینکی به گوگل‌درایو، در اختیار عموم قرار داده است.  

نخست‌وزیر اسرائیل در هشت پوشه مجزا اسنادی را منتشر کرده است که شامل دو نامه سری وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران درمورد گزارش‌های محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد پروژه نک سبز و راکتور آب سنگین اراک و مهدن گچین و ...، یک نامه وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در مورد گزارش البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سال ۲۰۰۵، تصاویری از تاسیسات اتمی پارچین قبل و بعد از تخریب و محفظه آزمایش فیوزهای انفجاری برای ساخت بمب اتمی است.

انتشار این اسناد درحالی صورت گرفته است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه، در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس، در گزارشسه‌ماهه خود به اعضای آن شورا اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به بیش از ۱۸ برابر حد مجاز براساس برجام رسیده که این میزان برای ساخت یک بمب اتمی کافی است. در این گزارش علاوه‌بر این، تاکید شده است که ایران همچنان به پرسش‌های قدیمی این نهاد درمورد منشاء ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه مرکز هسته‌ای اعلام‌نشده به آژانس پاسخ معتبر و قانع‌کننده‌ای نداده است.

گزارش گروسی با صحبت‌های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران که مدعی پاسخ‌گویی در این زمینه به آژانس شده‌اند، در تضاد است. جمهوری اسلامی ایران با ادعای پاسخ‌گویی حتی خواستار مختومه اعلام‌شدن موضوع ذرات اورانیوم مشکوک، به‌عنوان شرطی برای رسیدن به توافق در مذاکرات احیای برجام، شده بود.

گزارش جدید گروسی ممکن است هفته آینده در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منجربه صدور قطعنامه‌ای در محکومیت برنامه هسته‌ای ایران شود که این امر مانع جدیدی برسر به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات پیشاپیش متوقف‌شده احیای برجام خواهد بود. نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ششم تا دهم ژوئن (۱۶ تا ۲۰ خرداد) در مقر آن سازمان، در وین، پایتخت اتریش، برگزار خواهد شد.

وال‌استریت ژورنال روز چهارشنبه، چهارم خردادماه، در گزارش خود اشاره کرده بود که اسناد هسته‌ای ربوده‌شده ایران به‌دست ماموران موساد در سال ۲۰۱۸ شامل برخی اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها دسترسی داشته و با در نظر گرفتن محتوای آن‌ها، توانسته است بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای را از بازرسان آژانس مخفی کند و درضمن به آن نهاد اطمینان دهد که فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه‌ای انجام نمی‌دهد. 
مقام‌های اطلاعاتی خاورمیانه‌ای که منابع گزارش وال‌استریت ژورنال را در اختیارش گذاشته بودند، گفتند که بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ شمسی) اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همراه با یادداشت‌های ایرانی‌ها درباره آن‌ها، در اختیار مقام‌های ارشد نظامی، دولتی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
وال‌استریت ژورنال نوشته بود در اسنادی که برای بررسی در اختیارش قرار گرفته است، مقام‌های ایرانی به «روش‌های اطلاعاتی» برای به‌دست آوردن مدارک محرمانه آژانس اشاره کرده‌، اما توضیح روشنی درباره آن روش‌ها نداده‌اند.

در میان این اسناد که حالا نفتالی بنت آن‌ها را در اختیار عموم گذاشته است، یادداشت‌هایی دست‌نویس به زبان فارسی و پیوست‌هایی از تفسیرهای ایران بر اسناد آژانس وجود دارد. 

نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در توییتی دیگر نیز ویدیویی منتشر کرده است که در ابتدای آن به سخنان هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مبنی‌بر «دروغ‌‌پراکنی» اسرائیلی‌ها اشاره می‌شود؛ او در ادامه با به‌سخره گرفتن جملات امیرعبداللهیان، اسنادی را نشان داد و آن‌ها را «شواهد دروغ‌های ایرانیان» خواند.

بنت ضمن تشریح چگونگی سوءاستفاده جمهوری اسلامی ایران از اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که نقشه فریبکاری ایران، «به زبان فارسی این‌جاست: صدها صفحه با مهر وزارت اطلاعات ایران». 

او همچنین افزود که «حتی روی این اسناد، برخی یادداشت‌های دست‌نویس مقام‌های بلندپایه ایران وجود دارد» و به‌عنوان نمونه، به یادداشت وزیر دفاع وقت خطاب به محسن فخری‌زاده، از مسئولان ارشد برنامه هسته‌ای ایران که در سال ۱۳۹۹ ترور شد، اشاره کرد. 

 

وزیر دفاع وقت ایران در این سند درباره معدن اورانیوم گچین خطاب به فخری‌زاده نوشته است: «دیر یا زود آن‌ها [در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] از ما [در این زمینه] خواهند پرسید ، لذا باید سناریوی کاملی برای آن داشته باشیم.»