نهادهای امنیتی مانع انتشار فهرست ساختمان‌های خطرناک تهران شدند

عضو سابق شورای شهر: گفتند امنیت تهران به خطر می‌افتد و برای ایمن‌سازی آن‌ها باید منابع مالی فراوانی صرف شود

سه هزار و ۵۰۰ ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد اما وضعیت ۱۲۹ ساختمان «ترسناک‌تر» است - عصر ایران

فروریختن متروپل آبادان و یادآوری حادثه ساختمان پلاسکو بار دیگر مسئله ساختمان‌های خطرناک تهران را در کانون توجه قرار داد. بر اساس آمار سازمان نظام‌ مهندسی، حدود سه هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد ولی ۱۲۹ پلاک آن در مرحله خیلی خطرناک قرار گرفته‌اند. اعضای سابق شورای شهر تهران از جمله محسن هاشمی، محمود میرلوحی و زهرا نژادبهرام می‌گویند نهادهای امنیتی مانع از انتشار اطلاعات این ساختمان‌ها شده‌اند.

زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، این موضوع را تایید کرد و گفت: «نیروهای امنیتی گفتند اگر فهرست ساختمان‌های ناایمن منتشر شود، امنیت تهران به خطر می‌افتد و برای ایمن‌سازی آن‌ها باید منابع مالی فراوانی صرف شود.»

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه سه هزار و ۵۰۰ ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد اما وضعیت ۱۲۹ ساختمان «ترسناک‌تر» است، افزود: «نیروهای امنیتی نگران بودند که اگر اسامی این ساختمان‌ها منتشر شود، در سطح شهر، یک وحشت و نگرانی‌ برای شهروندان تهران به وجود بیاید که امنیت پایتخت به خطر بیندازد.»

او از دستور مستقیم قوه قضاییه درباره منع انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن پرده برداشت و افزود: «هرچقدر تلاش کردیم که نهادهای امنیتی و قضایی را قانع کنیم این اسامی منتشر شود تا در جهت ایمن‌سازی این ساختمان‌ها تصمیمی گرفته شود، قبول نکردند. یکی از دلایل مخالفت این نهادها این بود که این فهرست به تشویش در اذهان عمومی منجر می‌شود و از سویی دیگر، باید منابع مالی فراوانی برای ایمن‌سازی و حل این مشکلات صرف کرد.»

زهرا نژادبهرام در ادامه، به ساختمان مرکز «سینا اطهر» که یکی از نمونه‌های خطرناک بود، اشاره کرد و افزود: «ما در خصوص ناایمن بودن این ساختمان چندین تذکر صادر کردیم و حتی به ماده ۱۰۰ ارجاع داده شد؛ اما نیروهای امنیتی و وزارت بهداشت از اجرای حکم ماده ۱۰۰ ممانعت کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ساختمان سینا اطهر در منطقه ۱ تهران، یک مرکز تصویربرداری پزشکی و درمانگاه فعالیت می‌کرد که تیرماه ۱۳۹۹ در اثر انفجار دچار آتش‌سوزی شد. در آن حادثه، ۱۹ نفر از کارکنان و مراجعه‌کنندگان جان باختند و تعداد زیادی هم مصدوم شدند.

زهرا نژادبهرام با تاکید بر اینکه ساختمان‌هایی همچون سینا اطهر در تهران «به‌وفور» وجود دارد، گفت: «الان ساختمان‌های ناایمن با تغییر کاربری و تبدیل به واحدهای جراحی و پزشکی، با حمایت ۱۰۰ درصد وزارت بهداشت، خیلی راحت به کار خود ادامه می‌دهند. اگر آتش‌نشانی به این ساختمان‌ها مجوز نمی‌داد، این افراد نمی‌توانستند این ساختمان‌ها را بسازند.»

در روزهای گذشته رسانه‌های داخلی ایران فهرست ۱۲۹ ساختمان خطرناک تهران را منتشر کردند. سایت انصاف‌نیوز نیز با انتشار این فهرست نوشت که پیروز حناچی، شهردار سابق تهران، قصد انتشار آن را داشت، اما منصرف شد. در واکنش به این خبر، قدرت‌الله محمدی، سرپرست آتش‌نشانی تهران، مدعی شد که لیست ۱۲۹ ساختمان ناایمن تهران، مورد تایید این سازمان نیست اما زهرا نژادبهرام می‌گوید که «اظهارات آقای محمدی هم به همان نگرانی‌های نهادهای امنیتی و قوه قضاییه برمی‌گردد».

پیش‌تر محسن هاشمی، رئیس سابق شورای شهر تهران، نیز گفته بود که مسئولان امنیتی، با انتشار این فهرست مخالف بوده‌اند.

سابقه انتشار فهرست ساختمان‌های خطرناک به سال ۱۳۹۵ بازمی‌گردد؛ پس‌ از اینکه شهرداری تهران به تب‌وتاب افتاد تا ساختمان‌های ناایمن تهران را شناسایی کند. پایشی که در این زمینه انجام شد، نشان داد که حدود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد. این خبر را پیروز حناچی، شهردار سابق تهران، تابستان ۱۳۹۹ اعلام کرد. پس از آن، در زمستان ۱۳۹۹، چهار سال پس از حادثه پلاسکو و حدود یک ماه پس از آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر، محسن هاشمی، رئیس پیشین شورای شهر تهران، نیز گفت که از ۳۳ هزار ساختمان ناایمن، ۲۲۰ ساختمان ایمن‌سازی و مراحل ایمن‌سازی سه هزار و ۲۰۰ ساختمان شروع شده اما هنوز برای ایمن‌سازی ۳۲ هزار ساختمان اقدام نشده است.

هم‌زمان با اعلام این خبر، محمد داوری، مدیرعامل وقت سازمان آتش‌نشانی، نیز خبر داد که از ۳۳ هزار ساختمان ناایمن موجود در شهر تهران، سه هزار ساختمان درجه ناایمنی بالاتری دارند که اطلاعات و موقعیت آن‌ها به شورای شهر ارائه شده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، تاکید کرد که برخی از ساختمان‌ها خطر «غیرقابل‌تحمل» و «ریسک بالاتر» دارند و در سامانه به‌عنوان ساختمان قرمز مشخص شده‌اند.

علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران، هم مهر ۱۴۰۰ وجود سه هزار ساختمان ناایمن در تهران را تایید کرد و گفت که ۱۰ درصد این ساختمان‌ها در مرحله خطر قرار دارند. او پیشگیری از حوادث مشابه ساختمان پلاسکو را وعده داد و گفت که این مشکل با «اراده جمعی» حل می‌شود.

حالا حدود هشت ماه پس از این وعده، نه‌تنها برای ایمن‌سازی ساختمان‌های خطرناک اقدام مناسبی انجام نشد بلکه شهرداری تهران در تمکین از خواست نهادهای امنیتی، وجود ۱۲۹ ساختمان ناایمن در تهران را هم منکر شد.

بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، اگر در ساختمانی اصول ایمنی، فنی و بهداشتی رعایت نشود، شهرداری می‌تواند به مالک اخطار دهد یا مانع ادامه کار آن شود؛ با وجود این قانون سختگیرانه، زدوبند‌هایی که میان شهرداری‌ها، افراد نزدیک به حکومت و نهادهای امنیتی وجود دارد، فاجعه‌هایی مثل ساختمان‌های متروپل آبادان و پلاسکو تهران را رقم می‌زند و در نهایت هم هیچ‌یک از نهادهای حکومتی مسئولیت چنین حوادثی را بر عهده نمی‌گیرند.