بیانیه سینماگران ایرانی خطاب به نیروهای امنیتی: سلاح را زمین بگذارید و به ملت بازگردید

ابوالحسن داوودی، علی مصفا، رضا درمیشیان، و مینا ساداتی از امضاکنندگان این بیانیه‌اند 

در حالی که اعتراضات در آبادان گسترش می‌یابد، سینماگران نیز با مردم همراه شده‌اند؛ جمعی از سینماگران ایرانی در بیانیه‌ای خطاب به نیروهای نظامی از آن‌ها خواستند «سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند.»‌

این بیانیه که با هشتگ «تفنگت را زمین بگذار» به‌صورت گسترده در رسانه‌های اجتماعی پخش شده است، به امضای چهره‌هایی همچون ابوالحسن داوودی، رضا درمیشیان، و پوران درخشنده، از نام‌آورترین کارگردانان ایران، علی مصفا، مهناز افضلی، و کتایون ریاحی، بازیگران برجسته، مصطفی خرفه‌پوش، از موفق‌ترین تدوین‌گران سینمای ایران، آناهید آباد، کارگردان ارمنی‌تبار، بابک بهداد، مستندساز برنده سیمرغ بلورین، مینا ساداتی، بازیگر سریال‌هایی همچون «تنهایی لیلا»، «آمستردام» و «هفت»، و محمد متوسلانی، بازیگر و سینماگر کهنه‌کار ایران رسیده است. 

این بیانیه با اشاره به «فوج خروشان مردم ستمدیده از جای جای ایران» که «فریاد همراهی و همدلی با مردم دردمند آبادان سرداده‌اند»، یادآوری می‌کند که «اعتراضات مردمی» به دلیل «خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی، سرکوب، و خفقان» گسترش یافته‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدور این بیانیه از کم‌سابقه‌ترین نشانه‌های حمایت جمعی سینماگران از اعتراضات مردمی ایران است. 

این در حالی است که در روز آخر جشنواره «کن» نیز شاهد بودیم که هر دو سینماگر ایرانی که جایزه دریافت کردند، با مردم آبادان ابراز همدردی کردند: زر امیر ابراهیمی که برای بازی در «عنکبوت مقدس»‌ جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت، و سعید روستایی که برای «برادران لیلا» جایزه بهترین فیلم را از انجمن منتقدان فیپرسکی دریافت کرد. 

در میان بازیگران ایرانی‌تبار خارج از کشور نیز شاهد اعلام حمایت از مردم از سوی نازنین بنیادی، چهره شناخته‌شده در هالیوود و کنشگر حقوق بشر، بودیم. او تصویری از عزاداری زنان در آبادان را منتشر کرد و گفت: «صدای مویه زنان آبادان را بشنوید.»

در پی فروریختن ساختمان متروپل، اعتراضات به شهرهای مختلف خوزستان و سایر نقاط ایران، از جمله شهر ری در نزدیکی تهران، رسیده است. ویدیوهایی که منتشر شده است، خبر از حمله نیروهای امنیتی به مردم می‌دهد.

«کانون نویسندگان ایران» نیز روز شنبه، ۲۸ مه، با صدور بیانیه‌ای، از اعتراضات خوزستان حمایت کرد و گفته بود:‌ «حقایق رامی‌توان از دهان مردم داغ‌دیده شنید. مردمی که زیر ضرب گلوله و باتوم و گاز اشک‌آور، خودشان هم دست‌‌به‌‌کار آواربرداری و امداد شده‌اند، هم دست‌‌به‌‌کار خروشیدن و فاش کردن و اعتراض.»

بیشتر از فرهنگ و هنر