روسیه غلات تولید شده در اوکراین را تصاحب می‌کند

این اقدام ترس از ناامنی غذایی در جهان را افزایش می‌دهد

اوکراین از اکتبر ۲۰۲۱ تقریبا ۸۰ میلیون تن غلات از جمله ذرت، گندم و جو تولید کرد - SERGEI SUPINSKY / AFP

یکی از مدیران ارشد منطقه خرسون اوکراین که تحت کنترل روسیه است، روز دوشنبه گفت که صادرات غلات به روسیه را شروع کرده‌اند؛ اقدامی که احتمالا خشم کی‌یف و تشدید نگرانی‌ها درباره بحران غذایی قریب‌الوقوع در جهان را در پی خواهد داشت.

کریل استرموسوف به تاس، خبرگزاری دولتی روسیه، گفت: «ما فضا برای ذخیره [محصول جدید] داریم؛ اگرچه غلات زیادی اینجا داریم. اکنون مردم بخشی از غلات را صادر می‌کنند و با کسانی که آن را از طرف روسیه می‌خرند، به توافق رسیده‌اند.»

از زمان شروع تهاجم در ۲۴ فوریه، روسیه تمام بندرهای دریایی اوکراین را مسدود و صدور غلات این کشور را متوقف کرد. این امر به نوبه خود بر قیمت جهانی مواد غذایی تاثیر گذاشت، به ناامنی غذایی منجر شد و جمعیت‌های آسیب‌پذیر را متاثر کرد.

اوکراین علاوه بر مسدود کردن مسیرهای دریایی این کشور، روسیه را به سرقت غله خود نیز متهم کرده است.   

تصاویر ماهواره‌ای از ۱۹ و ۲۱ مه نشان داد که دو کشتی باری روسی در کریمه بارگیری شده‌اند.

معلوم نیست که آیا کشتی‌ها کالاهای سرقتی را حمل می‌کردند یا خیر؛ اما سرقت محصولات در زمان جنگ یک حربه متداول است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، طی سخنان هفته گذشته خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، درباره قحطی و فجایع گرسنگی هشدار داد و روسیه را متهم کرد که جلو صادرات ۲۲ میلیون تن محصولات غذایی اوکراین را گرفته است.

طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، اوکراین از اکتبر ۲۰۲۱ تقریبا ۸۰ میلیون تن غلات از جمله ذرت، گندم و جو تولید کرد. پیش‌بینی می‌شود امسال کمتر از نصف آن باشد. اوکراین به همراه روسیه تقریبا ۳۰ درصد از صادرات گندم جهان را در اختیار دارد.

معلوم نیست که آیا غلات خرسون قرار است به خارج از این کشور صادر شود یا روسیه از آن‌ها در داخل استفاده خواهد کرد- در هر دو صورت، سودی از آن نصیب اوکراین نخواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز شنبه در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، رهبران اروپایی، گفت که روسیه آماده است غلات بلوکه‌شده در اوکراین را صادر کند.

خرسون، [منطقه‌ای] درست در شمال کریمه، خرسون، درست در شمال کریمه، تنها مرکز منطقه‌ای است که نیروهای روسیه از زمانی که پوتین دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، آن را تصرف کرده‌اند. سربازان اوکراینی روز یکشنبه، در نبردی سخت بر سر این شهر موردمناقشه، ضدحمله‌ای را آغاز کردند.

در ۱۱ مه، استرموسوف به رسانه‌های دولتی روسیه گفت که دولت محلی قرار است از پوتین بخواهد تا این منطقه را تا پایان سال ۲۰۲۲ به روسیه ضمیمه کند. او در آن زمان گفت: «هیچ همه‌پرسی برگزار نخواهد شد.»

«با گذشت زمان، ما دلار را کاملا کنار می‌گذاریم، وابستگی گریونا به دلار را کاملا قطع می‌کنیم و به سیستم روبل می‌پیوندیم؛ همان کاری که در کریمه انجام دادند.»

در همین حال، بر اساس بازخوانی کرملین از مذاکرات با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، پوتین گفت که روسیه آماده است تا با هماهنگی ترکیه، صادرات بدون مانع غلات از بندرهای اوکراین را تسهیل کند.    

کرملین درباره تماس پوتین با اردوغان گفت: «در جریان گفت‌وگو درباره وضعیت در اوکراین، بر تضمین دریانوردی ایمن در دریای سیاه و دریای آزوف و از بین بردن تهدید مین در این آب‌ها تاکید شد.»

«ولادیمیر پوتین به آمادگی طرف روسی برای تسهیل ترانزیت دریایی بدون مانع کالا با هماهنگی شرکای ترکیه اشاره کرد. این امر در مورد صادرات غلات از بندرهای اوکراین نیز صدق می‌کند.»

بنا بر اعلام کرملین، پوتین افزود که در صورت لغو تحریم‌ها، روسیه قادر است «میزان قابل توجهی کود و محصول کشاورزی صادر کند».

© The Independent

بیشتر از اقتصاد