ایران پنج میلیون تن گندم از روسیه وارد می‌کند

تهاجم روسیه به اوکراین باعث افزایش قیمت غلات در جهان و کمبود عرضه در بازار بین‌المللی شده است

جنگ در اوکراین و موج شدید گرما که به کاهش تولید غلات منجر شده، از عوامل اصلی افزایش قیمت‌ها است - AFP

جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که قرارداد واردات پنج میلیون تن گندم یا غلات در سفر هیئت‌های روسی به ایران، نهایی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، او که به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در دولت منصوب شده است، افزود: هم‌اکنون سقف روابط تجاری ایران و روسیه چهار میلیارد دلار در سال است که با توافق‌های صورت گرفته، برنامه‌ریزی شده که این سقف، به سالانه ۴۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

واردات گندم ایران از روسیه در حالی در دستور کار قرار دارد که پس از تهاجم روسیه به اوکراین و درخواست روسیه برای دریافت روبل در مبادلات تجاری و اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور، صادرات گندم روسیه با مشکل مواجه شده است.

تقریبا یک‌چهارم صادرات جهانی گندم از دو کشور روسیه و اوکراین انجام می‌شود؛ بنابراین جای تعجب ندارد که بلافاصله پس از عملی شدن تصمیم پوتین برای حمله نظامی به اوکراین، قیمت گندم افزایش یافت.

این موضوع به‌ویژه برای مردم خاورمیانه نگران‌کننده است و تاثیر بحران تامین گندم تقریبا از همین حالا در این منطقه خودنمایی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه سو مدیریت و کمبود منابع ارزی به عنوان دلیل اصلی گرانی آرد در ایران شناخته می‌شود، اما ایران نیز از این افزایش قیمت بی‌نصیب نمانده است.

در همین رابطه، محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران پیش‌تر گفته بود روسیه برای صادرات گندم، تعرفه ۷۰ دلاری تعیین کرده است و این یعنی قیمت گندم وارداتی از قیمت گندم داخلی بیشتر تمام می‌شود.

خبرگزاری رویترز شهریور ۱۴۰۰ در گزارشی نوشت نرخ هر تن گندم خریداری‌شده ایران از روسیه ۳۰۵ دلار بود، در حالی‌ که دولت جمهوری اسلامی ایران همین گندم را از کشاورزان داخلی ۲۰۰ دلار می‌خرد.

با وجود اینکه ایران از کشورهای اروپای شرقی و آلمان نیز گندم خریداری می‌کند، اما پس از افزایش قیمت غلات در جهان و محدودیت صادرات سایر کشورهای تولید کننده مانند هند، هم‌اکنون روسیه اصلی‌ترین تامین‌کننده گندم وارداتی ایران است.

اخیرا، دولت هند در یک اقدام فوری صادرات گندم را متوقف کرد. هند دلیل این تصمیم را نگرانی از تامین امنیت غذایی در داخل کشور عنوان کرد.

خبرگزاری بلومبرگ بامداد یک‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت، به نقل از یکی از مقام‌های اداره غذا هند نوشت قیمت‌ بالای گندم در داخل کشور، دلیل این امر است.

مقام‌های دولتی هند ابراز امیدواری کرده‌اند که پس از اجرای فوری این تصمیم، قیمت‌ها در داخل کشور کاهش یابد. 

جنگ در اوکراین و موج شدید گرما که به کاهش تولید غلات منجر شده، از عوامل اصلی افزایش قیمت‌ها است.

بیشتر از اقتصاد