اتحادیه اروپا بر سر تحریم دو سوم نفت وارداتی از روسیه توافق کرد

اروپا بزرگترین خریدار انرژی از روسیه است

«این اقدام عملا تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۹۰ درصد از واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا را قطع می‌کند»-Reuters

مقامات ۲۷ کشور اتحادیه اروپا که از روز دوشنبه برای بررسی تحریم نفتی روسیه به دلیل حمله به اوکراین در بروکسل گرد هم آمده‌اند، بر سر تحریم دو سوم نفت این کشور به توافق رسیدند.

چارلز میشل، رییس‌ شورای اروپایی با انتشار توییتی اعلام کرد که این توافق صادرات نفت از روسیه به اتحادیه اروپا را ممنوع می‌کند و به سرعت دو سوم واردات نفت از روسیه را شامل می‌شود و منابع پولی روسیه برای تامین مالی ماشین جنگی را کاهش می‌دهد.

پیش‌تر آمریکا نیز واردات انرژی از روسیه را ممنوع کرده بود. دلیل این اقدام حمله نیمه اسفند ماه روسیه به اوکراین اعلام شده است که همچنان نیز ادامه دارد.

علاوه بر رییس شورای اروپایی، اورسولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا نیز در توییتر نوشت: «این اقدام عملا تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۹۰ درصد از واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا را قطع می‌کند. درباره ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز به زودی تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

مقامات کشورهای اروپایی نشست فوق‌العاده را با دستور کار بررسی شش بسته تحریمی علیه روسیه آغاز کردند. همزمان با آغاز این نشست، بهای نفت برنت به ۱۲۰ دلار برای هر بشکه رسید که بالاترین رقم در دو ماه گذشته به‌شمار می‌رفت.

به گفته میشل، این بسته‌های تحریمی شامل قطع ارتباط اسبربنک، بزرگترین بانک روسیه با شبکه نقل و انتقال مالی سوییفت و ممنوعیت بخش سه تلویزیون دولتی روسیه است. همچنین تحریم‌هایی علیه عاملان جرایم جنگی در اوکراین نیز در نظر گرفته شده است. در مقابل اقدامات اروپا، روسیه نیز که هدف تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، در جهت کاهش یا قطع صادرات گاز به اروپا حرکت می‌‌کند و قوانین جدیدی مانند پرداخت با روبل پول رایج روسیه را در نظر گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سی‌ان‌ان، اروپا بزرگترین خریدار انرژی از روسیه است. اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی ۲۷ درصد منابع انرژی مورد نیاز خود را از روسیه وارد کرد که برابر با دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز است. مجارستان، جمهوری چک و اسلوواکی به ترتیب ۸۶ درصد، ۹۷ درصد و ۱۰۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از طریق خط‌لوله روسیه تامین می‌کنند.

گزارش‌ها درباره تصمیم اتحادیه اروپا برای کاهش چشمگیر واردات نفت از روسیه در حالی منتشر می‌شود که کشورهای اروپایی با عربستان سعودی و امارات متحده‌ عربی برای تامین منابع انرژی خود رایزنی می‌کنند.

بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد که امارات متحده عربی برای نخستین بار در دو سال گذشته یک محموله نفتی یک میلیون بشکه‌‌ای به اروپا صادر کرده است.

در این بین مقامات جمهوری اسلامی ایران هم ادعاهایی درباره صادرات انرژی به اروپا مطرح می‌کنند که اغلب کارشناسان و متخصصان درستی این ادعاها و امکان‌پذیر بودن آن را به چالش کشیده‌اند.

بیشتر از اقتصاد