واکنش ایران به گزارش آژانس؛ یک طرفه است

خبرگزاری دولت: براساس ادعای دشمن قلمرو خود را برای آژانس باز نمی‌کنیم

حجم ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی ۲۳۸.۴ کیلوگرم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ۴۳.۱ کیلوگرم برآورد شده است-JOE KLAMAR / AFP

یک روز پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۸ برابر سقف مجاز در برجام، محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آژانس این گزارش را «یکطرفه» خواند. همزمان خبرگزاری دولت، ایرنا نیز در گزارشی نوشت که رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «فرصت‌سوزی» کرد و تهران قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه و در آستانه برگزاری نشست شورای حکام گزارش داد که ذخایر اورنیوم غنی شده ایران از ۳۱۹۷.۱ کیلوگرم در ماه فوریه به ۳۸۰۹.۳ کیلوگرم در اواسط ماه مه رسیده است. سقف مجاز ذخایر اورانیوم غنی شده در برجام ۲۰۲.۳ کیلو‌گرم بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش حجم ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی نیز ۲۳۸.۴ کیلوگرم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ۴۳.۱ کیلوگرم برآورد شده است. ایران در برجام مجاز بود اورانیوم را با خلوص ۳.۶۷ غنی‌سازی کند. آژانس در بخش دیگری از این گزارش نیز مانند گزارش‌های قبلی به پاسخ ندادن تهران به پرسش‌ها و ابهام‌ها درباره منشا اورانیوم غنی‌نشده در سایت‌های اعلام نشده اشاره کرده است. افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص بالا از جمله گام‌های لازم برای حرکت در مسیر تولید سلاح هسته‌ای به‌شمار می‌رود.

اما فارس به نقل از محمدرضا غائبی گزارش داد: گروسی استدلال‌های ایران را کنار گذاشته است و به طور غیرمنصفانه آنها را نامعتبر خوانده است. او گفت‌: «بارها درباره ضرورت پرهیز از درج اطلاعات جزیی فعالیت‌های هسته‌ای به مسولان آژانس هشدار داده‌ایم.» او افزود: «گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری‌های گسترده ایران با آژانس نیست.»

این درحالی است که پیش از این وال استریت ژورنال گزارش داده بود که ایران در ۲۰ سال گذشته به برخی منابع و اسناد آژانس دسترسی داشته است و از آنها به نفع خود در روند همکاری و اطلاع‌رسانی به آژانس استفاده کرده است.

گزارش آژانس در آستانه برگزاری نشست شورای حکام و تعلیق مذاکرات احیای برجام می‌تواند به منزله هشداری برای مقامات تهران باشد. اما آنها در ماه‌های اخیر همواره توانسته‌اند با توافق‌های دقیقه‌ نودی با آژانس از صدور قطعنامه در شورای حکام جلوگیری کننند.

همزمان علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در توییتر اعلام کرد برای ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی راهی اسلو شده است. او یکی از اهداف سفر به نروژ را لغو تحریم‌ها اعلام کرده است. تحریم‌هایی که دولت بایدن اعلام کرده است دست‌کم در زمینه سپاه پاسداران حاضر به لغو آنها نیست.

مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام که در یک سال نخست دولت بایدن ادامه داشت، با حمله روسیه به اوکراین در نیمه اسفندماه و درخواست مسکو برای تضمین منافع خود در هرگونه توافق با ایران در حالت «تنفس» قرار گرفت. پس از آن مساله حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان مانع پیشرفت مذاکرات اعلام شد. اما مذاکرات عملا پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد.