اردوغان: روابط بهتر با اسرائیل ممکن است

ترکیه از نامزدی عربستان سعودی برای میزبانی «اکسپو ۲۰۳۰» حمایت می‌کند

رئیس جمهوری ترکیه در جریان سفر اخیر خود به عربستان سعودی، با شاهزاده محمد بن سلمان و ملک سلمان، پادشاه این کشور دیدار کرد- SPA / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز شنبه دهم اردیبهشت در مسیر بازگشت از عربستان سعودی در جمع خبرنگاران گفت روابط بهتر ترکیه با اسرائیل هم به مانند الگوی مصر امکان‌پذیر است و او خواهان بهبود روابط با نخست وزیر اسرائیل است.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه روز شنبه در گزارشی به نقل از رئیس جمهوری این کشور نوشت آنکارا از نامزدی عربستان سعودی برای میزبانی «اکسپو ۲۰۳۰» نیز حمایت می‌کند.

اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌های روز شنبه‌اش گفت با مقام‌های عربستان سعودی بر سر سرمایه‌گذاری‌های مشترک دوجانبه به توافق رسیده است.

رئیس جمهوری ترکیه در جریان سفر اخیر خود به عربستان سعودی، با شاهزاده محمد بن سلمان و ملک سلمان، پادشاه این کشور دیدار کرد.

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه در گزارشی نوشت سفر اردوغان به عربستان سعودی، آشکارترین نشانه از چرخش روابط میان دو کشور، پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی، در استانبول است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر اردوغان به عربستان سعودی، در میانه بحران فزاینده اقتصادی ترکیه و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور برگزار شد.

افزایش بهای انرژی، به ويژه بعد از حمله روسیه به اوکراین، دولت اردوغان را در آستانه انتخابات سال ۲۰۲۳، در وضعیت اقتصادی-سیاسی بسیار دشوار و شکننده‌ای قرار داده است.

بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش خود نوشت اردوغان در شرایط کنونی کوشش می‌کند تا روابط خود را با کشورهای منطقه، به ويژه کشورهای صادر کننده نفت، بهبود بخشید.

به نظر می‌رسد سفر اردوغان به عربستان سعودی در واقع بخشی از تلاش گسترده‌تر آنکارا برای بهبود روابط با کشورهای عربی خلیج فارس و منطقه، پس از اعتراض‌های موسوم به «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱ است. اعتراض‌هایی که با حمایت دولت اردوغان از گروه‌های اسلام‌گرای منطقه همراه بود.

در همین راستا، ترکیه در ماه‌های اخیر تلاش کرده است تا روابط سیاسی-تجاری خود با مصر و امارات متحده عربی را هم بهتر کند.

روابط آنکارا و قاهره، پس از سقوط دولت «اخوان‌مسلمین» در سال ۲۰۱۳ و قدرت‌گیری عبدالفتاح السیسی، رئیس‌ جمهوری مصر، تیره شد.

بیشتر از جهان