موج جدید افزایش قیمت‌ها در ایران؛ دولت فقط وعده می‌دهد

قیمت انواع کالا و خدمات در ایران رو به افزایش است و دولت توان مقابله با آن را ندارد

مردم ایران روز به روز فقیرتر می‌شوند و امکان مصرف بسیاری از کالاهای اساسی براساس سبد غذایی استاندارد را ندارندـ ایرنا

گرانی‌ها در ایران همچنان می‌تازد و بسیاری از اصناف در انتظار تائید رسمی قیمت جدید کالا و خدمات از سوی ستاد تنظیم بازار هستند.

عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفته است قیمت مواد اولیه و دستمزد‌ها در این صنایع افزایش یافته و فعالان این بازار در انتظار موافقت با افزایش قیمت‌ محصولات خود هستند.

هاشمی هشدار داده است در صورت «تداوم عدم پاسخگویی وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار احتمال کند شدن آهنگ تولید وجود دارد».

او می‌گوید در حال حاضر «بازار با رکود همراه است، اما راهکار از بین بردن رکود، سرکوب قیمت نیست و به دلیل تغییر قیمت نهاده‌های تولید، ما چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم».

سایر صنایع تولیدی هم مترصد تائید رسمی افزایش قیمت محصولات تولیدی خود هستند و برخی از آنها به صورت غیر رسمی در هفته‌های اخیر قیمت‌ها را افزایش داده‌اند که دولت توان یا انگیزه برخورد با آنها را ندارد.

گوشت، روغن، آب، برق و گاز و ارز از جمله کالاهایی هستند که گزارش شده در روز‌های آینده افزایش قیمت خواهند داشت.

رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که آیین‌نامه پیشنهادی وزارت نفت برای نحوه تعیین تعرفه آب، برق و گاز و الگوی مصرف گاز طبیعی در اقلیم‌های مختلف کشور به دولت ارائه شده است.

در صورت تصویب این آئین‌نامه، قیمت این حامل‌های انرژی هم افزایش خواهد داشت، اما هنوز درباره میزان این افزایش اطلاعات روشنی منتشر نشده است.

تعرفه‌های پستی هم در روز‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است که وزارت ارتباطات می‌گوید افزایش ۵۰ درصدی این تعرفه‌ها را قبول ندارد. موضعی که تنها در حد شعار است و به نظر می‌رسد این وزارت‌خانه ساز و کار مقابله با آن را ندارد.

ساکنان شهرک‌های اطراف تهران هم از افزایش مدام نرخ تاکسی اینترنتی گلایه دارند و می‌گویند قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته بیش‌تر از ۶۰ درصد افزایش داشته است.

ساکنان شهر جدید اندیشه، شهریار، ملارد، شهرک شاهد، شهرک وایین در غرب استان تهران، همچنین ساکنان استان البرز و حتی در شمال شرق استان ساکنان شهر جدید پردیس می‌گویند کرایه تاکسی اینترنتی در هر کیلومتر تا بیش از شش هزار تومان گران شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرنا گزارش کرده است این برای سومین بار است که نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی در فصل بهار افزایش می‌یابد.

این خبرگزاری به نقل از اقتصاددانان اعلام کرده است شرکت‌های تاکسی اینتنرنتی سالانه دو تا سه هزار میلیارد تومان درآمد دارند، اما «به‌جای همراهی با مردم و کم‌کردن از درآمد افسانه‌ای خود، اقدام به تحمیل گرانی به مردم می‌کنند».

از «اسنپ» به عنوان مشهور‌ترین شرکت حمل و نقل اینترنتی در ایران نام برده می‌شود که درآمد سال ۱۴۰۰ آن بالغ بر دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

گزارش‌ها همچنین حکایت از این دارد که با موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت محصولات روانکار موتوری (روغن موتور) ۲۵ درصد افزایش یافته است.

دلیل این افزایش قیمت، بالارفتن هزینه‌های تولید عنوان شده است‌. میزان درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت به جهت خروج از زیان‌دهی، عددی بیشتر از این بوده که سازمان حمایت تنها با ۲۵ درصد آن موافقت کرده است.

بررسی بازار خودرو هم نشان می‌دهد قیمت خودرو سوزوکی «گراند ویتارا» از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودرو سیتروئن سی ۳ نیز از یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

 از چهارشنبه هفته گذشته تا روز دوشنبه ۹ خرداد خودروهای گروه پژو هم افزایش قیمت‌ها را تجربه کردند به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ از ۲۸۴ میلیون تومان به ۲۸۵ میلیون تومان رسید.

 پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ نیز از ۳۵۰ میلیون تومان به ۳۵۵ میلیون تومان افزایش یافت و قیمت پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۹ نیز در این بازه زمانی ۱۰ میلیون تومان گران شد و یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان قیمت خورد.

بیشتر از اقتصاد