هیوندای کونا؛ دلتان نمی‌خواهد از آن پیاده شوید

این خودرو با لمس یک دکمه قرمز کوچک، از یک شاسی بلند جمع‌وجور اسپرت به چیزی شبیه حریف رالی قهرمانی جهان تبدیل می‌شود

این خودرو ۱۰ اسب بخار ترمز اضافی را از طریق دیفرانسیل اتوماتیک لغزش محدود به چهار چرخ روانه می‌کند - hyundaiusa.com

«به‌وجدآورنده» کلمه‌ای است که من برای خلاصه توصیف کردن هیوندای «کونا ان» (Kona N) به کار می‌برم. خودروهای زیادی سر راهم قرار نمی‌گیرند که من نخواهم از آن‌ها پیاده شوم؛ چه رسد به آنکه بعد از دو سه روز دوباره به سراغش بروم. از این رو، احساس رنج و عذابی که هنگام خداحافظی با «کونا ان» داشتم، واقعا ناراحت‌کننده بود. به خودم می‌گویم این اتومبیل فقط یک شاسی‌بلند جمع‌وجور (compact) و معرکه ساخت کره جنوبی است. محض رضای خدا (for heaven’s sake)، [قیمتش فقط] ۳۵ هزار و ۳۹۵ پوند است. هیچ کس در دنیای واقعی نمی‌داند که هیوندای چیست، یا [مدل] کونا- و تازه کمتر کسی می‌داند «ان» (N) علامت چیست. در اصل این علامت کره‌ای و معادل «جی‌تی‌آی» (GTI) است؛ مثلا در گلف جی‌تی‌آی (Golf GTI) فولکس واگن، یا اخیرا علامت کمتر آشنای «آر» (R) در فولکس واگن گلف آر (Golf R).

حالا می‌توانم تصور کنم که برای بسیاری، «ان» (N) نشان اختصاری «خوشم نمی‌آید» (not interested) است؛ اما احساس می‌کنم مجبورم این را بگویم که طبق اعلام هیوندای، این علامت اختصاری از ناحیه نامیانگ (Namyang) در کره جنوبی گرفته شده است- «زادگاه مدل ان» و مرکز جهانی تحقیق و توسعه (R&D) هیوندای- و همچنین از روی مسیر اتومبیل‌رانی نوربرگ‌رینگ (Nurburgring) در آلمان که مرکز فنی هیوندای در آنجا است؛ شکل N همچنین نشان‌دهنده انحنای کلاسیک مسیر مسابقه یا علامت پیچ خطرناک در جاده [اشاره به علایم راهنمایی رانندگی] است. تا آنجایی که من با دویدن در اطراف شهرها می‌بینم، «ان» (N) برای آجیل (nuts) [یا در گفته‌های عامیانه به مفهوم «مجنون»] است.

البته هیچ یک از آن‌ها مهم نیست- همان قضیه [اشاره شکسپیری به] «گل سرخ با هر نامی که نامیده شود» و الباقی. آنچه مهم است، این است که این اتومبیلی است که با لمس یک دکمه کوچک قرمز روی فرمان، می‌تواند از یک شاسی‌بلند کوچک اسپرت به چیزی شبیه حریف رالی قهرمانی جهان، «دبلیوارسی» (WRC)، تبدیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک نام‌گذاری مرموز دیگر هم وجود دارد- «ان‌اس‌جی» (NSG). این نام حس طنزی را آشکار می‌کند که به‌ندرت در صنعت خودرو (که سعی دارد خود را خیلی جدی بگیرد) می‌بینیم و مخفف «N grin shift» ( تغییر لبخند ان) است که کاملا مناسب به نظر می‌آید. این «ان‌اس‌جی» فقط ماشین را متحول نمی‌کند، بلکه شما را هم به عنوان یک راننده معمولی به حریف رالی فلایینگ فین (Flying Finn) تبدیل می‌کند. هنگامی که گاز می‌دهید، گیربکس اتوماتیک دور موتور را نگه‌ می‌دارد و این در حالی است که فنربندی قابل تطبیق، جهش خودرو را بیشتر می‌کند؛ ولی با حسی مستحکم‌تر و سخت‌تر.

مشخصات هیوندای کونا ان

قیمت:  ۳۵ هزار و ۳۹۵ پوند
ظرفیت موتور: ۲.۰ لیتر بنزین، ۴ سیلندر، ۸ سوپاپ اتوماتیک
قدرت خروجی (اسب بخار): ۲۷۶
حداکثر سرعت (مایل بر ساعت): ۲۷۶ (تقریبا ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت)
صفر تا ۶۰ (ثانیه): ۵.۵
مصرف سوخت: ۳۳ مایل (تقریبا ۵۳ کیلومتر) برای هر باک
انتشار کربن (روش آزمایش وسایل نقلیه سبک هماهنگ در جهان «WLTP» گرم/کیلومتر): ۱۹۴

این خودرو ۱۰ اسب بخار ترمز اضافی را از طریق دیفرانسیل اتوماتیک لغزش محدود به چهار چرخ روانه می‌کند (تا چرخش چرخ کمتر شود)، و با تاییدیه دبلیو‌آر‌سی (WRC) برای اصطکاک تایرهای «پیرللی پی زیرو» (Pirelli P Zero). حتی هنگام رانندگی در سرازیری یک خیابان شیب‌دار در حالت ان‌اس‌جی، خودرو مانند پسرهای بدعادت شرکت‌کننده در مسابقه غرغر می‌کند و این راز سنگین در دلش است که در واقع مهندسی صنعت خودرو در وجودش موج می‌زند.

از این رو، ادامه‌ می‌دهد و رو به افق می‌رود و می‌رود، اما کار سخت را خودرو است که انجام می‌دهد. حتی ممکن است رسیدن پیچ دشوار را به شما خبر دهد و اگر احساس کند که در ترافیک سنگینی می‌رانید یا موانعی سر راه قرار دارند، در اسپورت‌ترین حالت خود فرو می‌رود. گویی در دستان فرشتگان بنزینی باشید. پس هم خیلی لذت‌بخش است و هم به نسبت کاربردی. نزدیک‌ترین رقیبش فورد پوما ای‌تی (Ford Puma ST) است که هم سریع است و هم طراحی بهتری دارد (از جمله «جعبه بزرگ» عمیق و هوشمندانه‌ای در صندوق عقب).

همه‌اش واقعا همین است. طراحی داخلی‌اش زیبا و دلچسب است که در مقایسه با ابزار بدنه برون‌گرا در بیرون کمی دست‌کم گرفته شده است و ترکیب صفحه نمایش لمسی، کلید و کنترل‌گر شماره‌گیر بهتر از بقیه چیزها کار می‌کند. تنها نقص آن که در مدل‌های کاربردی دیگر هم (بر فرض «وی ‌دابلیو») با کلاچ‌های دنده دوگانه وجود دارد، این است که گاهی هنگامی که نرم‌افزارها می‌خواهند از چرت دربیایند و به خواسته شما پاسخ دهند، تاخیر ناامیدکننده‌ای دارند. غیر از این مورد کوچک، هیوندای «کونا ان» همانا وجد و شعف‌ است در قامت خودرو: نماینده کامل نامش است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی