اشکودا فابیا: اعتراف می‌کنم عاشق شده‌ام

اشکودا در جزئیات و ابزار تزیینی رقابت با ولوو را شروع کرده است

فرمان نرم، پایداری عالی و صندلی ها به اندازه کافی این مدل را متمایز می کنند - عکس از وبسایت اشکودا

مت هنکاک [وزیر بهداشت و تامین اجتماعی سابق بریتانیا که به‌خاطر تخطی از مقررات قرنطینه استعفا کرد] در مصاحبه اخیرش که سخت مورد تمسخر قرار گرفته است، گفت: «از مقررات تخطی کردم چون عاشق شده بودم.» از دید قانون، این بیان احساسات دفاع محسوب نمی‌شود، و نخست‌وزیری هم که در طول سال‌ها بسیاری از قوانین، مقررات، و اصول را به خاطر عشق عمیقی زیر پا گذاشته است که برای مهم‌ترین فرد زندگی‌اش- خودش- احساس می‌کند، نمی‌تواند این نوع دفاع را از هنکاک قرض کند.

با وجود این، ایده جالبی است که هنکاک مطرح کرده است؛ کسی که در حال حاضر به عنوان مدل مرد در یک ضیافت صرف مشروب در محلی در نزدیکی شما دیده می‌شود. من هم احساس می‌کنم در این نوشتارم در مورد خودرو اشکودا فابیا احساس خطر می‌کنم چون عاشقش شده‌ام. من نه‌چندان عاشق خود این خودرو، که بسیار خوب است، که عاشق دستگیره درش شده‌ام.

دستگیره داخل در اشکودا مثل جینا کولادانجلو [مشاور ویژه و معشوقه هنکاک] گویی به دست خدایان خودرو از پلاستیک فلزنما به زیبایی تراشیده شده است، و همان گونه که وزیر بهداشت سابق در دفتر وزارتی خود کشف کرد، در دست گرفتن آن بسیار لذت‌بخش است. طراحان و مهندسان کارخانه اشکودا این ایده نوآورانه را داشتند که دستگیره در به‌جای بیرون آمدن از پانل داخلی در، به سمت بالا باشد. در این صورت، دستگیره در را مثل دسته چمدان‌های قدیمی در دست می‌گیرید، هرچند ممکن است جای مشاور ویژه را نگیرد. این تنها خودرویی است که در آن چنین طرحی را دیده‌ام، هرچند اشکودای جدید کاملا برقی «انیاک» نوع ساده‌تر همان طرح را دارد. این طرح چنان هوشمندانه است که عجیب می‌نماید که تاکنون کسی به فکرش نرسیده بود. در هر حال، فابیا حالا ساخته شده است، زیباست، و هر بار سوارش می‌شوید از آن لذت می‌برید. البته پس از این که نخست‌وزیر در نهایت تاسف استعفای شما را پذیرفته است و متوجه می‌شوید در تمام مدت فکر می‌کرده چقدر بی‌کفایت بوده‌اید، و شما به ویرانه‌های حرفه سیاسی‌تان می‌اندیشید، لذتی نبرید، اما بی‌تردید مثل یک عصر مفرح با معشوقه‌تان از آن لذت خواهید برد.

مشخصات

اشکودا فابیا ۱.۰ اس ای

قیمت: ۲۳۶۹۵ پوند [۳۱۲۳۰ دلار آمریکا] (نمونه بررسی شده؛ به طور کلی از ۱۵۳۰۵ پوند شروع می‌شود)

ظرفیت موتور: ۱.۰۱ بنزینی ۳ سیلندر، ۶ دنده اتوماتیک

قدرت موتور (پی اس) : ۱۱۰

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : ۲۰۳

شتاب ۰ تا ۶۰ (ثانیه): ۱۰

مصرف سوخت (کیلومتر برای هر ۳.۷۸۵ لیتر): ۷۹.۳۶

میزان تولید گاز دی‌اکسید کربن (روند آزمایش خودروهای سبک) : ۱۲۸ کیلوگرم در هر کیلومتر

خود خودرو هم که دستگیره به آن چسبیده است بسیار لذت‌بخش است. با توجه به موج عظیم خودروهای شاسی بلند روی جاده‌های شلوغ ما، مدت‌ها بود یک سوپرمینی را امتحان نکرده بودم . تقریبا فراموش کرده بودم این طرح سه در که پنجاه سال پیش رنو ۵ و فیات ۱۲۷ (یا شصت سال پیش، اگر آستین ای۴۰ فارینا را هم حساب کنید) به بازار عرضه کردند، تا چه حد هوشمندانه است. بنابراین، این آشنایی مجدد بسیار دلپذیر بود. فکر می‌کنم آخرین باری که چنین خودرویی را امتحان کردم، یک پژو ۲۰۸ بود که به‌مراتب نرم‌تر و راحت‌تر از این فابیا بود، اما البته این ابزار خوب داخل در را نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن اطلاعاتی که روی کاغذ در مورد فابیا می‌خوانید چندان چنگی به دل نمی‌زند، اما موتور یک لیتری آن آماده رقابت است و فابیا را به‌مراتب سریع‌تر و چالاک‌تر از آنچه است به نظر می‌آورد. واقعا دلتان می‌خواهد آن را بردارید و برانید. موتور سه سیلندر آن به‌خاطر اتکایش به توربو برای افزایش قدرتش، قدری سروصدای ضربانی دارد و کمی تاخیر در شتاب‌گیری دارد. ظرفیت کوچک‌تر آن هنگام گشت و گذار در مصرف سوخت مقرون به صرفه عمل می‌کند و موتورش دارای سیستم خاموش و روشن خودکار است. مدل «ورایزون» اشکودا که پایین‌ترین مدل آن است، موتور توربو ندارد و حدود ۱۵ ثانیه طول می‌کشد تا به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد، که چندان دلپذیر نیست، اما خیلی‌ها عجله‌ای برای سرعت گرفتن ندارند. آفرین به اشکودا که برای این گروه هم گزینه‌ای فراهم کرده است. فرمان این خودرو سبک و کنترل آن روی جاده عالی است. صندلی‌هایش هم به اندازه کافی راحت است.   

اشکودا در جزئیات و ابزار تزیینی رقابت با ولوو را شروع کرده است. از دستگیره‌های دلپذیر درهایش گذشته، در داخل جایی برای گذاشتن چتر منظور شده است. یک تیغه یخ پاک‌کن هم در داخل در باک بنزین گذاشته شده است (هرچند اگر به‌خاطر سرمای هوا این در یخ بزند و باز نشود، چندان کارایی ندارد). و نیز یک گیره معمول در شیشه جلو هم برای گذاشتن رسید پارکینگ و چیزهایی شبیه به آن گذاشته‌اند.

فابیای جدید به تازه‌ترین سیستم کنترل/صفحه لمسی خودروهای گروه فولکس واگن مجهز نیست، که خوب است، زیرا نوع قدیمی‌تر آن «با دسته و دگمه» بهتر کار می‌کند تا یک سری صفحه لمسی گیج کننده و لغزنده که با اشاره انگشت کنترل می‌شوند. سیستم فابیا کاملا بجا و درست است؛ پیشرفته اما نه آن‌قدر تفننی و تزیینی که سالمندی مثل مرا گیج کند.

شکل ظاهری آن ترکیب متعادلی از تورفتگی‌ها و برآمدگی‌های تند و ملایم است. شبکهٔ جلوی خودرو کاملا مشخص و متمایز است. ولی در مقام هوادار خودروهای اشکودا متاسفم که این کارخانه چراغ‌های عقب را که نشان شاخص آن بود برداشته است [مثل پرانتزهای چهارگوش بزرگ به نظر می‌رسد]. 

تنها عیب مشخصی که در این خودرو متوجه شدم این بود که چراغ هشدار کمربند ایمنی بدون هیچ دلیلی روشن شد (بله امتحان کردم) و صندوق عقب هم قدری کوچک و دستگیره آن قدری بالاست. اما علاوه بر خصوصیات عالی، اغلب همین نقص‌های کوچک است که کسی را عاشق چیزی می‌کند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی