فرانسه خواستار آزادی فوری نفتکش‌های یونانی شد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه اعلام کرد که دو نفتکش یونانی را به دلیل نقض قوانین توقیف کرده است

سپاه قبلا در واکنش به توقیف یک کشتی دیگر حامل نفت ایران نیز  کشتی بریتانیایی را در خلیج فارس توقیف کرده بود-Ekathimerini

وزارت امور خارجه فرانسه با اشاره به توقیف دو کشتی با پرچم یونان در آب‌های خلیج فارس آن را نقض جدی قوانین بین‌المللی توصیف کرد و خواستار رفع توقیف فوری کشتی‌ها و خدمه آن شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه اعلام کرد که دو نفتکش یونانی را به دلیل نقض قوانین توقیف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام پس از آن انجام شد که یونان یک نفتکش روسی حامل نفت ایران را که آمریکا خواستار توقیف آن شده بود، به این کشور تحویل داد. مقامات یونان این نفتکش را به خواست آمریکا در آب‌های یونان توقیف کرده بودند.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه فرانسه با اشاره به تعهد کشورش به اجرای قوانین بین‌المللی و آزادی دریانوردی و امنیت کشتی‌رانی از ایران خواست به‌سرعت اقداماتش را متوقف کند و از قوانین پیروی کند.

یونان نیز این اقدام سپاه را «دزدی دریایی» توصیف کرده است و به شهروندانش درباره سفر به ایران هشدار داده است. وزارت امور خارجه یونان می‌گوید ۹ خدمه یونانی بین خدمه دو کشتی‌اند. به گفته وزارت امور خارجه یونان، یکی از این کشتی‌ها در حالی که در آب‌های بین‌المللی بوده است، توقیف شد و دیگری در نزدیکی سواحل ایران توقیف شده است. یونان می‌گوید به رغم هشدارها، ایران در حال انتقال این کشتی‌ها به بندرعباس است.

سپاه پیش‌تر در واکنش به توقیف یک کشتی دیگر که حامل نفت ایران بود نیز یک کشتی بریتانیایی را در آب‌های خلیج فارس توقیف کرده بود.

علاوه بر موارد متعدد توقیف کشتی‌ها، انفجار برخی شناورها و قاچاق اسحله و مواد مخدر در آب‌های خلیج فارس نیز به سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی تحت فرمانش نسبت داده می‌شود. اتهامی که سپاه آن را رد می‌کند.

بیشتر از جهان