وزارت دفاع ترکیه: به ۱۸۱ هدف حمله کردیم

دونالد ترامپ: چون ممکن است اوضاع از کنترل خارج شود،‌ بیتل‌های داعش را به منطقه امن منتقل کردیم

Delil SOULEIMAN / AFP مردم در حال ترک خانه‌های‌شان در راس‌العین 

وزارت دفاع ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات «چشمه صلح» ارتش ترکیه در شمال سوریه، جنگنده‌های اف-۱۶، واحد‌های توپخانه‌ای، خمپاره‌انداز‌ها و سکوهای پرتاب راکت، دست کم ۱۸۱ هدف را مورد حمله قرار داده‌اند.

ترکیه می‌گوید نگران امنیت مرزهای خود است و می‌خواهد منطقه‌ای امن به عمق ۳۰ کیلومتر در مرزهای مشترک خود با شمال سوریه ایجاد کند. 

شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز جلسه‌ای پشت درهای بسته تشکیل دهد تا حمله ترکیه به شمال سوریه را بررسی کند.

عملیات ارتش ترکیه ساعت ۴ بعدازظهر (به وقت محلی) چهارشنبه آغاز شد و در همان ساعات اولیه ارزش لیر ترکیه ۰.۷ درصد کاهش یافت.

دونالد ترامپ، ‌رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این حمله نیروهای‌اش را از منطقه خارج کرده بود،‌ می‌گوید برای حمله به کردها به ترکیه چراغ سبز نشان نداده و در صورتی که ترکیه کشتار به راه بیانداز، اقتصاد این کشور را فلج می‌کند. او همچنین در توییتی اعلام کرد از آنجایی که ممکن است ترکیه یا کردها کنترل خود را از دست بدهند،  دو نفر از جلادهای به اسارت گرفته شده داعش که به بیتل معروف بودند  به منطقه امنی تحت نظارت نیروهای آمریکایی منتقل شده‌اند. جورج جهادی که نام اصلی او الشفیع الشیخ است و الکساندر کوتی بریتانیایی دو عضو گروه چهار نفره‌ای از جلادان و شکنجه‌گران داعش بودند که در زمان اوج داعش به بیتل‌ها معروف شدند. 

هم اکنون نیز لیندسی گراهام، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا موضوع تحریم ترکیه به دلیل تجاوز به شمال سوریه را مطرح کرده است.

مقامات تهران از جمله حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهور ایران از ترکیه خواسته‌اند در تصمیم خود تجدید نظر کند و ارتش جمهوری اسلامی هم از ظهر چهارشنبه مانوری اعلام نشده را در مرزهای شمال غربی ایران آغاز کرده است. از سوی دیگر علی لاریجانی،‌ رئیس‌ مجلس شورای اسلامی نیز سفر از قبل برنامه‌ریزی شده خود به ترکیه را لغو کرده است. 

واکنش جهان

جامعه بین‌المللی از همان ساعت اولیه آغاز عملیات ترکیه نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است.

دبیرکل ناتو از ترکیه خواسته خویشتن‌داری کند و در عین حال به نگرانی‌های امنیتی مشروع آنکارا اشاره کرده است. ترکیه یکی از اعضای ناتو به شمار می‌رود و ترامپ اخیرا در توییتی به نقش ترکیه در ناتو و اهمیت آن از نظر اقتصادی برای آمریکا اشاره کرده بود.

استولتنبرگ از ترکیه خواسته از اقداماتی که به افزایش تنش‌ها در منطقه و صدمه‌های انسانی منجر می‌شود،‌ خودداری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایده بدی است

ترامپ حمله ترکیه به شمال سوریه را ایده بدی توصیف کرده و تاکید کرده که به رغم خروج نیروهای آمریکایی از منطقه، از این حمله حمایت نمی‌کند. برخی ناظران بین‌المللی، خروج نیرو‌های آمریکایی را به معنی چراغ سبز ترامپ به رئیس‌جمهور ترکیه برای سرکوب کردها در شمال سوریه تعبیر کردند. اتهامی که ترامپ و مایک پومپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا آن را رد می‌کنند.

به دقت فکر کنید!

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که به تازگی با رجب طیب اردوغان،‌ همتای ترکیه‌ای خود تلفنی گفتگو کرده از او خواسته است که قبل از هر اقدامی به دقت فکر کند و اقدامی انجام ندهد که تلاش‌های کلی برای حل بحران سوریه را به مشکل مواجه کند. پاسخ اردوغان به توصیه پوتین این بوده که اقدامات در راستای کمک به صلح و ثبات در سوریه و هموار کردن مسیر راه حل سیاسی انجام می‌شود.

اروپا بودجه نمی‌دهد

در همین حال اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه نگرانی‌های امنیتی ترکیه در مرزهای اش را درک می‌کند، به اردوغان هشدار داده است که برای منطقه امنی که به دنبال ایجاد آن است روی دریافت بودجه از اتحادیه اروپا حساب باز نکند.

ریسک ظهور دوباره داعش

این در حالی است که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به ریسک ظهور دوباره داعش و بی‌ثباتی منطقه در نتیجه عملیات جاری ارتش ترکیه اشاره کرده است. مقامات استرالیا هم از ظهر دوباره داعش در نتیجه اقدامات ترکیه ابراز نگرانی کرده‌اند.

عملیات را متوقف کنید

وزیر امور خارجه فرانسه از ترکیه خواسته است این عملیات که پیامدهای انسانی و امنیتی به دنبال دارد و ائتلاف علیه داعش را به خطر می‌اندازد را متوقف کند. دامینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اقدام یکجانبه ترکیه را محکوم کرده و مانند دیگر همتایان اروپایی‌اش در مورد خسارت‌های انسانی و امنیتی این اقدام ابراز نگرانی کرده است.

احضار سفیر

از سوی دیگر هلند سفیر ترکیه را در اعتراض به ورود ارتش ترکیه به شمال سوریه احضار کرده است.

استف بلوک، وزیر امور خارجه هلند که کشورش در ائتلاف مبارزه با داعش حضور دارد در پیامی توییتری از ترکیه خواسته در راهی که انتخاب کرده قدم نگذارد.

فنلاند نیز صادرات سلاح به ترکیه را متوقف کرده و خواستار توقف حمله‌ها شده است.